– Utrolig lærerikt å jobbe direkte med bedrifter som kan komme til å ansette oss etter studiene.

Studentene på frontend-utvikling på Noroff Bergen ble utfordret av ACOS, en av Norges 20 største programvareselskaper, til å lage en webløsning. De måtte jobbe i team for å levere produkt til kunde på kort tid. 

– Det mest utfordrende, og kanskje mest lærerike, er at vi må jobbe tett i grupper på prosjekter som dette. Gruppa vår var godt sammensatt denne gangen og arbeidsfordelingen ble avgjørende for at vi håndterte jobben godt, sier Jørgen. 

Jørgen Graff (23) går første året på frontend i Bergen, og syns studiet er spennende.

Frontend er presist arbeid Jørgen Graff, student

– I starten gjorde vi masse feil, men det er et praktisk studium - learning by doing – og vi gjør sjeldent de samme feilene flere ganger. Det kan være ganske frustrerende når en kode mangler et tegn som ødelegger alt. Frontend er presist arbeid, og småfeil gjør man massevis av i begynnelsen.

Artikkelen fortsetter...

På besøk hos Acos: Studentene presenterer webløsning for kunde Foto: Eva Løvaas, ACOS

Utfordrende studium

– Læringskurven er bratt og frontend er et intenst studium, men når du først forstår grunnprinsippene så lærer du veldig fort. Og lærerne er veldig tilgjengelige.

Læringsmiljøet er viktig, ifølge Jørgen:

– Klassemiljøet er veldig bra. Det har gitt hele studiet det lille ekstra for meg. Alle er veldig åpne, og snakker med hverandre, sosialiserer og diskuterer prosjekter.

Det er en trigger for meg at etterspørselen etter utviklere er så stor Jørgen Graff, student

– Det er en trigger for meg at etterspørselen etter utviklere er så stor, og at mulighetene er så mange etter studiet. Det har blitt attraktivt å komme til Noroff for å studere frontend, og flere bedrifter har besøkt skolen for å se utviklingen vår og for å starte samarbeid med oss, sier Jørgen.

Les mer: Dinamo utfordret frontend-studenter: – resultatet er fantastisk 

Martins Macs er lærer på frontend-studiet og mener erfaringer som dette er gull verdt:

– Hele frontend-faget er bygget opp med tanke på at studentene skal jobbe med praktiske arbeidsoppgaver. Noen av oppgavene er laget av oss lærere og noen av oppgavene kommer rett fra bransjen. 

– Dette gir studentene en unik mulighet til å prøve ut hvordan det er å jobbe med helt reelle oppdrag og kunder. Dette er veldig lærerikt og ikke minst viktig nettverksbygging med bransjen, sier Macs. 

Studentenes ansvar

– Studentene er ansvarlige for hele prosessen fra ide, prosjektplanlegging til ferdig prototype og presentasjon hos kunden. Dette oppdraget inneholdt elementer fra nesten alle emner som studentene har hatt siden studiestart.

Han fortsetter:

– Frontend er et veldig spennende fagområde som fortsatt er relativt nytt. Vi merker nå en ganske stor etterspørsel etter gode frontend-utviklere. Et kjapt søk på finn.no viser at behovet er enormt. Det er også veldig interessant å se at flere og flere vil rekruttere og ansette nyutdannete folk, sier Macs.

Artikkelen fortsetter..

Spente studenter: Klare til å presentere prosjektet. T.h: Jørgen Graff FotoEva Løvaas, ACOS/privat

Resultatene kommer ikke av seg selv

 – Selve kombinasjonen av de forskjellige emnene ligger til grunn. Det å ha kunnskap og praktiske ferdigheter i både arbeid med design og koding har vært essensielle for kunne jobbe med oppdrag som dette, mener Macs.

 Samarbeidsevnene er viktig:

Å samarbeide med andre er helt essensielt for dette faget Martins Macs, lærer

– Det har fungert bra, men samarbeid er vanskelig. Det krever erfaring og trening for å få det til, og som frontend- utvikler jobber man som oftest i team. Det å samarbeide med andre er helt essensielt for dette faget.  

Geir Hansen er produktsjef i ACOS og kan bekrefte at dagens frontend-studenter vil bli attraktive i fremtidens arbeidsmarked:

– Behovet for å lage digitale løsninger som løser brukerbehov på en enkel og intuitiv måte vil være stort for alle som kommuniserer digitalt i lang tid fremover. For øyeblikket så er det en underbemannet næring som trenger dyktige utviklere, sier Hansen. 

Det vil bli utfordrende dersom kompetansebehovet ikke blir møtt:

– Markedet mangler mye kompetanse og vi kommer til å få et stort problem fremover om vi ikke får bedre tilgang på ressurser. Konsekvensen av et så begrenset marked tvinger mange til å sende oppgavene ut av landet, noe som ACOS enda ikke har sett seg nødt til.

Bildet: Studentene presenterer webløsning. t.h: Geir Hansen fra Acos Foto:Eva Løvaas, ACOS/privat

Bransjen er med på å utvikle frontend-studiet

– ACOS setter stor pris på samarbeidet med Noroff og miljøet skolen representerer. De har tatt tak og gjør noe konkret med utfordringene næringen står ovenfor ved å tilby studiet frontend-utvikling. At ACOS kan være med å bidra til at studentene får nærhet til bransjen ved å løse reelle oppgaver, mener vi vil øke kvaliteten på studiet og kompetansen studentene besitter etter endt studie.

Hva syns du om studentenes presentasjon?

–  Å ha fokus på brukeroppgaven som funksjonaliteten skal løse er viktig som frontendutvikler. Studentene reflekterte godt over utfordringen, og vi fikk noen virkelig gode presentasjoner av løsningene deres - altså ganske likt som i en jobbsituasjon. 

Kommer dere til å fortsette å jobbe med studenter på denne måten?

– Ja absolutt! Vi har allerede diskutert ulike måter for samarbeid i fremtiden, og det ser vi frem til å iverksette, sier Hansen.  


Mer om studiene

Frontend-utvikling utdanning i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand
 

Frontend-utvikling

En teknologiutdanning der visuell utforming møter koding, web- og UX-design. Det store behovet for frontend-utviklere åpner dører til en mangfoldig karriere innen IT og design.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
     
Top