Henrik Evensen (26) fikk to uker på seg til å flytte til Spania: – Helt uvirkelig å være med på noe som dette, sier han.

Den tidligere studenten på 3D design og animasjon og 3D filmproduksjon flyttet nettopp til Madrid for å begynne i sin nye jobb i The SPA Studios. Animasjonsselskapet leverer blant annet til Universal, Warner og Disney, og har stått bak filmer som Despicable Me, Rio og Smurfene.

Her skal han jobbe som Environment Design Artist.

– Gratulerer med ny jobb i Madrid! Hvordan fikk du jobben i SPA Studios?

– Takk for det! Jeg fikk nyss om at de søkte folk til et prosjekt de var i ferd med å utvikle. Det er et prosjekt jeg kjente til fra før, og var veldig interessert i, sier Henrik.

Det er litt mer å si enn som så, men jeg må være forsiktig med hva jeg røper.Henrik Evensen

Han utdyper:

– Jeg søkte naturligvis på jobben, og etter seks uker ble jeg kalt inn til intervju. Nå bor jeg i Madrid. Det er litt mer å si enn som så, men jeg må være forsiktig med hva jeg røper.

– Kan du si noe om hva slags prosjekter du får jobbe med der?

– Jeg skulle ønske jeg kunne legge ut om det, for jeg synes det er utrolig spennende! Det er egentlig helt uvirkelig å være med på dette, etter nesten sju år med dagdrømming. Alt jeg foreløpig tør å si om prosjektet er at det er et 2D-basert animasjonsprosjekt.

Henrik Evensen, Madrid

Madrid: Henrik bor nå i Spania. Foto: Shutterstock

– Folk er varme og imøtekommende

– Hva tenkte du om å flytte til Madrid?

– Nå har jeg vært her i tre uker, og begynner å finne meg til rette. Alt dette skjedde på veldig kort varsel, så det var litt overveldende i starten. Det gikk bare to uker fra jeg satt hjemme i Norge uten å vite om jeg fikk jobben, til plutselig å bo i et fremmed land hvor jeg ikke kjente en sjel, og heller ikke snakker språket.

– Bekymringene forsvant fort. Folk her er veldig varme og imøtekommende. Språket blir man også raskt kjent med, sier Henrik, som innrømmer at han gruer seg til 35 varmegrader om natten.

– Hva gjør egentlig en Environment Design Artist?

– Vårt lille team på fem personer utvikler og designer hele det visuelle språket for miljøene i filmen. Det innebærer alt fra hvordan arkitekturen og interiørene ser ut, til skyer, steiner, trær og så videre.

Det er egentlig helt uvirkelig å være med på dette, etter nesten sju år med dagdrømming.Henrik Evensen

– Hvordan har det vært å jobbe i Storyline?

– Storyline ville jeg ikke vært foruten. Det er et veldig hyggelig sted å være, med en overraskende avslappet atmosfære. Det er den typen studio hvor du kan jobbe på noen av de mest spennende prosjektene som er å finne i Norge, og samtidig ha fullverdig fritid og et liv ved siden av. Snaut tre år der har gitt meg det meste jeg har av verdifulle fagkunnskaper, både teknisk og kunstnerisk. Storyline anbefales virkelig som arbeidsplass! sier han.

– Hvilke prosjekter har du jobbet på der?

– Det har vært veldig mye forskjellig, men de mest kjente prosjektene er nok Kampen om Tungtvannet, Børning 2 og Valkyrien.

Henrik Evensen

Digitalt prosjekt: Henrik Evensen

– Et studium rettet generelt mot den norske bransjen

– Du har gjesteforelest litt på Noroff også. Hvordan har det vært?

– Jeg har jo egentlig et ønske om å bli lærer. Det er på en måte det som appellerer mest, i alle fall på sikt. Jeg ønsker selvfølgelig å jobbe med spennende prosjekter nå, men en del av det handler om at jeg ønsker å ha mest mulig å komme med i en undervisningssammenheng.

 – Hva synes du om at Noroff starter 2-årig studium i VFX til høsten?

– Det gleder meg å høre! Jeg trivdes godt da jeg selv studerte ved Noroff for noen år siden.

– Det er mye man kan spesialisere seg på innenfor VFX, men å tilby et studium rettet generelt mot den norske bransjen er noe jeg tror vil gi folk et best mulig utgangspunkt for å komme seg inn i relevant jobb, og samtidig vite hva de går til. Det er ikke nødvendigvis likhetstegn mellom det du så i behind-the-scenes på Hobbiten, og jobben i et norsk VFX studio.

Jeg har jo egentlig et ønske om å bli lærer.Henrik Evensen

– Hva er viktig for å lykkes i VFX-bransjen?

– Det krever nok et litt mer nyansert og omfattende svar enn jeg er i stand til å gi. En ting vi har snakket litt om på Storyline, for å si noe, er at det er liten mangel på folk som kan programvare.

Han utdyper:

– Kjennskap til verktøyene er på en måte det alle har til felles. Det som etterspørres i mye større grad er personer som har utviklet sin sans for det estetiske. Med dette menes de som kjenner prinsippene for design, form, komposisjon, farge, lys, stemning, og så videre. Det handler om hva det er du klarer å få ut av programvare-lisensen, som nestemann på lista ikke kan. 

– Har du noen råd til nye studenter?

– Jeg vil anbefale å utvikle sansen for design og estetikk. Det finnes regler og prinsipper for alt. Hvorfor noe oppleves som fint, trygt, farlig, stort, skummelt, trist, funksjonelt, troverdig, dynamisk, varmt, gammelt, norsk, kinesisk og så videre. Lær deg å identifisere slike ting, og hvordan du kan bruke det til å oppnå ønsket effekt. Det har mer å si for kvaliteten på arbeidet ditt enn noe annet jeg kan komme på!

Les mer om Henrik på nettstedet hans og se hans portfolio.

Vi ønsker Henrik lykke til i Madrid!


Relaterte studier

Bachelor i interaktive medier - utdanning i animasjon

Bachelor in Interactive Media - Animation

Studieprogrammet gir deg ferdigheter i å designe og animere 3D-karakterer. Animasjon blir stadig viktigere i underholdning og kreative næringer, noe som åpner opp for et bredt spekter av spennende karrieremuligheter.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
     
Top