Fra 4. april til 8. april var Vikingskipet på Hamar fylt til randen av engasjerte spill- og dataentusiaster fra hele landet.

Som en av hovedsponsorene var Noroff sterkt representert med både konkurranser og en av verdens mest ettertraktede professorer innen digital etterforskning, Dr. Iain Sutherland fra Noroff høyskole.

Stor interesse

The Gathering, som er verdens nest største datatreff etter Dreamhack i Sverige, har siden 1996 blitt holdt hver påske i Vikingskipet på Hamar og varer fem dager i strekk. The Gathering trekker i dag over fem tusen deltagere som hovedsakelig består av unge mennesker med en felles interesse for data. Trygve Bjellvåg som underviser i 3D og spilldesign ved Noroff i Oslo sier at interessen for arrangementet stadig er økende. – The Gathering er svært populært og det eneste som hindrer flere i å delta er at Vikingskipet allerede er fylt til randen, sier Bjellvåg. – Vi ser et voksende antall kreative sjeler som både ønsker å få tips, videreutvikle interessen sin og møte likesinnede. Dette er noe som vi ønsker å fokuserer mer på fremover, legger Bjellvåg til.

Sikkerhet i fokus

Professor Iain Sutherland og tidligere masterstudent ved Glamorgan University, Frode Roarson har begge lang erfaring innen såkalt Digital Forensics, digital etterforskning på norsk. Under The Gathering holdt de sammen et foredrag om hva som egentlig skjer når du "sletter" en fil fra datamaskinen din. De presenterte eksempler på hva dårlige sikkerhetsrutiner kan føre til av uheldige konsekvenser for næringsliv og organisasjoner. Flere bedrifter har fått sensitiv og hemmelig informasjon på avveie.

Mange deltok på konkurransene

Mange Noroff-studenter deltok på de ulike konkurransene som fant sted under The Gathering. – Vi var sterkt representert på blant annet Rendered Graphics, Themed Graphics og Freestyle Music konkurransene hvor vi i alle konkurransene havnet blant topp tre. Vi hadde også med IMBAtv som er et «Stream Team» som brukes for å kommentere Starcraft 2 turneringen vi holdt under hele arrangementet. På det meste var det 14 500 unike brukere som fulgte med og totalt var det opp mot 600 000 views. Dette var umåtelig populært og kunne sees på hver rad nedover Vikingskipet, sier Bjellvåg.

artikkel_jpg
artikkel_jpg
     
Top