Etter bare to måneder på studiet har studentene på digital markedsføring fått en ekte case, hvor de skal hjelpe elitelaget Vipers med markedsføring.

Problemstillingen studentene fikk utdelt var «hvordan få folk opp fra sofaen og inn i hallen?». Etter en tid med korona har mange blitt komfortable med å se kamp hjemmefra og oppmøte på kampene har ikke vært helt det samme som før pandemien. Vipers håper at studentene på digital markedsføring kan knekke koden, for hvordan man skal få de ulike gruppene av mennesker opp fra sofaen og inn i hallen.

Gøy og nervepirrende

Jeg møter de tre studentene på Campus i Kristiansand for å ta en prat om hvordan det er å ha en ekte case allerede så tidlig i studieløpet. Amalie Risdal (22), Tom Finsådal (38) og Marita Berge Næss (27) studerer alle tre digital markedsføring på Noroff i Kristiansand. De tre studentene er enig i at det er gøy og lærerikt, men også litt nervepirrende å presentere ideene sine for en ekte kunde. De ferske markedsføringsstudentene fikk bare to dager på seg til å komme opp med ideer som skulle presenteres for Vipers.

At vi bare har studert her i to måneder og at folk allerede trenger oss, det er motiverende. Marita Berge Næss

Det var litt nervepirrende å utarbeide disse «pitchene» for en ekte kunde, men det var gøy, sier Amalie.

Marita forteller at de gjennom oppgaven har lært det at de må komme opp med ideer ganske fort, men at de også har skjønt at det er dette som blir tilfelle i arbeidslivet. Hun forteller at hun har blitt veldig motivert av å ha en oppgave hvor hun får jobbe med en ekte kunde.

At vi bare har studert her i to måneder og at folk allerede trenger oss, det er motiverende, sier hun.

Hvordan var det å stå foran Vipers å presentere ideene sine?

Jeg fikk skjelven, ler Tom.

Amalie og Marita forteller at de også ble litt skjelven når de skulle presentere ideene sine for Vipers.

Vi fikk jo alle positive tilbakemeldinger etterpå. Kanskje det ikke føles som dine beste minutter der og da, men når du da får positive tilbakemeldinger så føler du at du har klart å prestere, sier Marita.

Vipers var veldig flinke til å komme med tilbakemeldinger på det vi presenterte. De sa ikke at noen av ideene var dårlige, de kom heller med innspill til hvordan vi kunne gjøre de enda bedre. Det var egentlig en veldig positiv opplevelse, som både Vipers og vi fikk noe igjen for, sier Amalie.

«"
Fra presentasjonen studentene hadde for Vipers. Foto: Elisabeth Larsen

Sportsinteressert

De tre studentene er alle sportsinteressert så det å få samarbeide med Vipers passer dem midt i blinken. Marita forteller at det var interessen for idretten som gjorde denne oppgaven ekstra gøy. Hun tror at når man har interesse for idretten så vil man også gjerne se casen på en annen måte, en dersom man ikke har interessen.

Jeg har drevet med toppidrett lenge selv, så for min del kunne jeg gjerne sett for meg en arbeidsplass i toppidretten et sted. Det er gøy å kunne vise seg litt frem og få erfaring innenfor nettopp dette, sier Marita.

Vipers er et ganske sterkt merkevarenavn her i Kristiansand. Det å få muligheten til å gjøre de til en enda sterkere merkevare er jo kjempeinteressant, sier Tom.

Vipers ønsker hjelp fra de som kan sosiale medier

Christer Paulsen jobber som salg og markedsansvarlig i Vipers Kristiansand og forteller at han er fornøyd med det studentene har presentert frem til nå.

Det er disse menneskene som kan sosiale medier bedre en noen andre. Christer Paulsen

Det kom masse gode innspill som vi tar med oss videre og vi håper på å få satt noe av det i verk, sier han.

Christer forteller at mye av markedsføringen er knyttet opp mot sosiale medier og at utviklingen her er konstant og ustanselig.

Det er disse menneskene som kan sosiale medier bedre en noen andre, ettersom det er de som lever i det, studerer det og har den riktige alderen. Jeg har jo mine meninger, men å få impulser fra andre er jo bra. Jeg tenker at det kan være veldig fint å knytte til seg samarbeid med mennesker som bryr seg om dette og som kan dette, forteller han.

Christer forteller at hovedmålet er at flere skal få et forhold til Vipers. Han håper at samarbeidet med studentene skal hjelpe klubben med å se nye muligheter slik at de ikke bare går sin vante vei. Han forteller at det enda er såpass tidlig i prosessen, men han håper på å plukke ut noen av ideene som studentene har kommer med. Han forteller at alle gruppene som presenterte har en rød tråd i det de kommer med.

Vi må rett og slett bare plukke ut det som vi syns var best og som vi tror kan passe for oss, for å så gå ut å iverksette dette. Vi må få tak i de gruppene som sier «dette har jeg lyst til å være med på», sier Christer.

Relaterte studier

Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Videomarkedsføring i sosiale medier, utdanning

Videomarkedsføring i sosiale medier

Praktisk utdanning der du lærer å skape engasjerende videoinnhold tilpasset plattformer som Facebook, Instagram, TikTok og YouTube. Det er stor etterspørsel etter markedsførere med spisskompetanse i videoproduksjon.

  Nettstudier
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
UX-design utdanning Nettstudier
 

UX Design

Studiet gir deg praktiske ferdigheter og innsikt i å forstå brukernes behov og begrensninger når det gjelder digitale produkter. Det er stor etterspørsel etter UX-designere med kompetanse i yrkesrelevante prosesser, verktøy og teknikker.

  Nettstudier
  Oslo
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top