Vi har tatt en prat med Kristian, daglig leder i markedsføringsbyrået Falk Media i Kristiansand.
Sommeren 2021 åpner Noroff ny campus i Kristiansand. Noroff har i den forbindelse vært lydhøre på hvilke behov arbeidsmarkedet på Sørlandet har. Det lanseres tre nye studietilbud, blant annet det ettårige studiet i digital markedsføring, som fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og sosiale medier.
Vi har tatt med prat med Kristian Thomassen (39), daglig leder i markedsføringsbyrået Falk Media, for å høre mer om bransjen på Sørlandet.
– Digital markedsføring er litt som aksjemarkedet, siden alle annonseplassene egentlig kjøpes på en slags børs. Priser, målgrupper, algoritmer og alt annet er under kontinuerlig oppdatering, og det krever at man følger med, sier han engasjert.
Foto: Næringsforeningen Haugalandet
– Man må være litt nerd
Falk Media spesialiserer seg på å treffe målgruppen der de befinner seg- gjennom sosiale medier, søk, webside eller andre kanaler. I tillegg driver Kristian podcasten «Helt på nett», om digital markedsføring og sosiale medier.
Digital markedsføring er hele tiden under utvikling, og det skjer fort. Kristian Thomassen
– Arbeidshverdagen som digital markedsfører består av mye analyser, rapportering og justeringer av annonsekampanjer, sier 39-åringen.
Ifølge Kristian må en digital markedsfører først og fremst være interessert i faget.
– Uten interesse klarer man ikke å holde seg oppdatert. Man må faktisk være litt nerd. Digital markedsføring er hele tiden under utvikling, og det skjer fort. Man må være analytisk, strategisk og klare å holde hodet kaldt med mange baller i luften.
Kontinuerlig etterspørsel etter digitale markedsførere
– Sørlandet trenger flere markedsførere med høy digital kompetanse, og behovet vil stige fremover. Etter mars 2020 har etterspørselen økt betraktelig, da flere bedrifter finner det helt nødvendig å være til stede i digitale medier for å overleve, sier Kristian.
Rolf Michaelsen, Qualified Professionals. Foto: Privat
Også Rolf Michaelsen, daglig leder/partner i rekrutteringsbyrået Qualified Professionals, erfarer et kontinuerlig behov for digitale markedsførere på Sørlandet.
– Det er et enormt behov for digitale markedsførere i arbeidsmarkedet i Kristiansand. Det er en kontinuerlig og økende etterspørsel etter kompetanse innen fagfeltet, og det vil bare fortsette å øke i årene fremover.
Det er et enormt behov for digitale markedsførere i arbeidsmarkedet i Kristiansand. Rolf Michaelsen
Et digitalt økosystem
– Vi ser at utvalget kanaler å markedsføre seg i er økende. Flere sosiale medier dukker opp, så vel som søkemotorer og andre tjenester. Personvern blir mer aktuelt, og forbrukerne legger igjen færre spor. Det betyr at merkevarebygging over tid, og i riktige kanaler, blir desto viktigere.
Han fortsetter:
– Fremover vil det nok bli mer aktuelt å tenke på TikTok, LinkedIn, Snapchat, Bing, Clubhouse, Pinterest og andre medier i det jeg kaller for et «digitalt økosystem». Flere medier får sine definerte roller i en større mediemiks.
Studiet i digital markedsføring tilbys i Kristiansand, Oslo, Bergen og via nettstudier. Du kan sikre deg studieplass allerede nå.
– Til deg som vurderer en utdanning innen digitale medier i dag- go for it! Jeg elsker jobben min og vil ha flere bransjekollegaer, avslutter Kristian.