Nettstudent Taran Steen har truffet blink med en kortfilm for dyrevernorganisasjonen NOAH.

Jeg har lenge vært engasjert i dyrs rettigheter og det var med barnesangen Mikkel-rev at jeg fikk denne ideèn, sier Taran.

Dyrevenn

Taran er andre års webstudent på design og mediekommunikasjon. En av oppgavene studentene skal gjennom er å lage et grafisk uttrykk for en veldedig organisasjon. Hun er en kjær dyrevenn og bestemte seg for å lage en kortfilm for dyrevernorganisasjonen NOAH med fakta, animasjon og barnesang for å fokusere på pelsindustrien. Jeg er veldig glad i det visuelle uttrykket i 2D men mye av utfordringen ble å lage dette som et grafisk materiale som var oppgaven, og ikke ren film, sier designerstudenten.

Sterke visuelle uttrykk

Det er vanlig å bruke sterke uttrykk i motstanden mot pelsindustrien. Blodig pels og sterke bilder er noe som ofte går igjen. Psykologilitteratur sier at når man skal formidle et sterkt budskap må man gi publikum mulighet til å løse problemet på en enkel og tilgjengelig måte. Jeg har til dels fulgt denne teorien, sier Taran. Oppgaven ble utført i flash med kunnskaper hun fikk fra flash-undervisning på første året multimediedesign. Det er liten tvil om at det er imponerende at hun har fått til en så særegen stil i denne programvaren. Det er min søster, Tanja Steen, som har tegnet grunntegningene av Mikkel Rev som jeg etterpå har redigert i Illustrator. Ronja Flaaten Steen er tantebarn og synger Mikkel-rev sangen, sier Taran.

Gode tilbakemeldinger

Taran har kun fått positive tilbakemeldinger og både faglærer og organisasjonen NOAH skryter mye av det visuelle uttrykket i filmen. Hun har løst denne oppgaven på en utmerket måte med sterke visuelle uttrykk. Taran var ivrig etter å få en karakteristisk stil og det har hun absolutt oppnådd, sier weblærer Anette Green. NOAH er også meget fornøyd med kortfilmen og organisasjonen søker i disse dager om å få filmen vist på TV i reklamefri periode i påsken. Å bruke sine evner for å tale dyrenes sak er både utfordrende og givende; dette er reklame som kan bidra til å redde liv, sier leder i NOAH, Siri Martinsen.

Filmen ser du her:

     
Top