Studenter på Multimediedesign og Design og Mediekommunikasjon ved Noroff i Bergen jobbet i to uker med prosjektet "plakater i Bergen".

Plakater i Bergen

Plakatprosjektet er et samarbeid mellom Bergen kommune, musikkorganisasjonen BRAK og organisasjonen for scenekunst Proscen. Studentene på Noroff fikk i oppdrag å lage forslag på design til plakater med de nye plakatvettreglene. Resultatet ble 30 flotte plakater med spennende design. 15 plakater ble deretter stemt videre av en fagjury. Se de 15 plakatene i denne artikkelen.

Viktig markedsføringskanal

Svært mange kulturaktører benytter plakatoppheng som en av sine viktigste markedsføringskanaler. Til tross for at plakatoppheng er en svært viktig arena for å markedsføre kulturarrangementer og organisasjoner har Bergen kun syv lovlige plakatopphengssteder. Tavlene for plakater er ofte svært lite vedlikeholdt og regulert. Kulturbyen Bergen fortviler. BRAK, Proseen og Bergen Kommune tok tak i problemet og gikk sammen for å lage en liste med plkatavettregler. De gav deretter oppgaven med å lage design videre til designstudenter på Noroff.

Pressekonferanse

I april ble det holdt pressekonferanse på musikkpaviljongen. Hele kulturmiljøet i Bergen var invitert til markeringen av en ny standard for plakatestetikken i sentrum. Noroff studenter, pressefolk, representanster fra BRAK, Bergen kommune og Proscen samt andre interesserte møtte opp. Vinneren skulle kåres og spenningen var stor da kulturbyråd Harald Victor Hove utnevnte vinneren. Studentene ble svært overrasket da han innledningsvis sa at de hadde besluttet å kåre to vinnere, én førstepremie og én andrepremie. Nivået på de innsendte plakatene var strålende og fagjuryen som skulle velge ut en vinner fra de 15 plakatene sto til slutt med to arbeid som de mente var verdige vinnere. Dermed valgte de å gi ut to premier.

alt
Kulturbyråd Harald Victor Hove introduserte vinnerplakatene til stor begeistring og spenning fra studentene.

"Kulturplaneten" og "Regler under samme tak"

Vinnerplakatene er særegen. De har begge brukt spennende illustrasjoner med fokus på detaljer. Vinneren av plakatprosjektet er Leiv Reed som går på 2-året Design og Mediekommunikasjon. Han har vunnet en praksisplass i Kamikaze Media i Bergen, og ikke minst heder og ære. - Jeg ønsket å presentere alle som jobber på en scene uten å direkte vise ballettdansere, rockestjerner eller musikere, sier Leiv. Han la ned mye arbeid og finjusteringer i prosjektet og laget en illustrasjon i 3D som presenterer "Kulturplaneten". Resultatet ble et spennende design der han har eksperimentert med fontvalg, illustasjon og detaljer. - Plakatprosjektet har vært utrolig spennende å jobbe med. Spesielt det å få ta del i kulturlivet i Bergen og jobbe med spennende organisasjoner som BRAK og Proscen har gitt meg mye, sier Leiv. Leiv er også musiker ved siden av å være en spirende designer, og har et aktivt liv fylt med kreativitet. - For øyeblikket er det svært mange prosjekter på en gang, sier han. Oppgaver i forbindelse med praksisplassen i Kamikaze, eksamensprosjekt på Noroff og andre frilanseoppdrag som blant annet designoppgaver for universitetet i Bergen i forbindelse med Holbergprisen gir meg travle dager. - Jeg trodde jeg hadde mye å gjøre i perioden plakatprosjektet foregikk. Men jeg ante ikke da hva jeg hadde i vente, sier Leiv lurt. Den energiske og dyktige designeren behersker alle oppgavene strålende, og med et stort talent for faget og spesielt for illustrasjon, logo og 3D har han en spennende fremtid i møte. - Etter studiene på Noroff har jeg planer om å utfordre meg selv i nye prosjekter. Jeg satser på å jobbe frilanse og ønsker starte med å jobbe meg oppover i bransjen, sier Leiv.

alt
Vinnerplakatene: Simen Gulliksen fikk 2.premie for sin plakat til venstre. Til høyre "Kulturplaneten" av Leiv Reed som vant 1.premie.

- Da byråden annonserte at det skulle bli to vinnere kjente jeg spenningen på kroppen, sier Simen Gulliksen. - Jeg ble helt svett da han startet med å besrkive min plakat og annonserte at jeg var vinneren av andre premien, som vi ikke engang visste eksisterte! 2.premien var å få designoppdrag for musikkporganiasjonen BRAK. Simen har designet og produsert flere plakater for blant annet kurs i regi av organisasjonen. - Tanken bak designet til plakatprosjektet var at alle under samme tak skal følge de samme reglene. Jeg ville vekke oppmerkosmheten til forbipasserende fra avstand med den vekjente "P"en som hovedsymbol, sier Simen. På nært hold ser man at plakaten er full av detaljer hvor alle illustrasjoner og symboler er laget av Simen selv. - Jeg la ned mye arbeid i prosjektet. Tiden ble en av de største utfordringene og det at jeg måtte forkaste gode ideer under stort tidspress. - Praksisoppgavene for BRAK har gitt meg nye erfaringer og nettverk i kulturlivet. BRAK er en utrolig spennende organisasjon å jobbe for med mange ressurssterke og dyktige mennesker, sier Simen.

alt
Simen Gulliksen ble svært overrasket over 2.premien for sin plakat.

Plakatvettreglene

Brak og Proscen gjorde en undersøkelse og en kartlegging av plakatforholdene i Bergen. Det var viktig å lage håndfaste regler for plakatoppheng. Slike regler er også avgjørende for at Bergen kommune skal være med å støtte prosjektet og bistå med midler for å bedre forholdene for plakatoppheng. På BRAK sine hjemmesider kan du lese den fullstendige rapporten som ble utarbeidet i forkant av plakatprosjektet. Designet som skal brukes for de nye plakatvettreglene er viktig i arbeidet med å innarbeide et felles reglement for plakatoppheng. Vinnerplakatene kommer til å være sentralt synlige på alle plakatopphengssteder i byen, og reglene skal etterhvert innarbeides og forhåpentligvis følges av alle kulturarrangører som benytter seg av plakater som markedsføring.

alt
Plakatvettreglene ble utarbeidet for å bedre plakatforholdene i Bergen.


Se flere bilder fra pressekonferansen

alt
Mange møtte opp til pressekonferanse på Musikkpaviljongen i Bergen.


1.premie i midten er laget av Leiv Reed.

alt
Noroff sine plakater var synlige i byen i flere dager etter pressekonferansen.

     
Top