Spillutviklerne i Goontech fant nye muligheter i nye bransjer. I dag leverer de visualiseringer og interaktive produksjoner til olje-, shipping-, og havnæringen.

– Goontech består av hardtarbeidende gründere med bakgrunn fra spill, animasjon og visualisering. Vi utvikler visualiserings-software i spillmotoren Unity, og fokuserer på å løse praktiske problemer på nye og spennende måter, sier gründerne.

Goontech ble startet av Bjarte Sebastian Hansen, Petter Sundnes, Jørgen Engen Napstad og Per Viggo Bergsvik. Alle har bakgrunn fra spillselskapet Henchman & Goon. Goontech har hovedkontor i Bergen, og er også lokalisert i Oslo. Jørgen og Per Viggo er tidligere 3D-studenter på Noroff Bergen.

– Vår bakgrunn fra spillutvikling har gitt oss verdifull kunnskap og et spesielt mindset som vi anvender på våre prosjekter. Vi ser fortsatt til spillindutrien for inspirasjon, teknikker og teknologi, og tar dette med oss til andre bransjer, sier de.

Vår bakgrunn fra spillutvikling har gitt oss verdifull kunnskap og et spesielt mindset.Goontech

– Hvilke utfordringer har dere møtt ved å bytte bransje?

– Det vanskelige har vært å sette oss inn i de nye bransjenes teknologi og fagspråk, og å forstå både hvordan arbeidsprosessene og forretningsprosessene i oljebransjen fungerer, sier de.

– Det har også tatt oss lang tid å skape oss et nettverk i en helt ny bransje, men dette har også vært veldig spennende og lærerikt. Vi føler det å bytte bransje har vært et bra valg, selv om det har vært utfordrende. Det har begynt å skje ting i oljebransjen igjen, og de er nå veldig interessert i å effektivisere, digitalisere og forbedre. I tillegg har det åpnet seg muligheter i nye bransjer.

Artikkelen fortsetter under videoen...

Animasjon: Retrieve Shackle for Gunnebo. Laget av Goontech.

– Tvang oss til å tenke nytt

– Det må ha vært utfordrende å henvede seg til en presset oljebransje?

– Det har selvfølgelig vært utfordrende. Vi var uheldige med timingen, og satset på oljebransjen akkurat i det nedgangstidene begynte. Det har til tider vært vanskelig å få nye kunder, og det har ofte tatt lang tid bare å få et møte. Dette førte til at vi ble nødt til å omstille oss hvis vi ville at selskapet skulle overleve.

Det har begynt å skje ting i oljebransjen igjen.Goontech

– Det var også nyttig i form av at nedgangstider krever smartere og mer kostnadseffektive løsninger. Dette tvang oss til å tenke nytt og utforske andre bransjer, og det gjorde at det er interesse for tingene vi lager til tross for at selskapene i oljebransjen investerer mindre enn før.

– Hvorfor er 3D-visualisering et spennende felt?

– Fordi omtrent alt kan 3D-visualiseres. Innenfor nesten alle bransjer finnes det arbeidsprosesser som kan forbedres med visualisering. Visualisering forenkler kommunikasjon og sørger for at alle er «on the same page». I tillegg øker mengden data i verden ekstremt fort, og dette skaper nye muligheter hver eneste dag.

– Kan du fortelle litt om programvaren Geologiq?

– GeologiQ er utviklet sammen med Netscenario, et IT-selskap med hovedkontor i Skien. Programvaren gjør det enklere for boreingeniører å planlegge nye brønner som skal bores og er med på å redusere risiko og kostnadene ved boring av brønner. GeologiQ brukes i dag av AkerBP og i et geotermi-prosjekt i Danmark.

Artikkelen fortsetter under videoen...

Animasjon: 3D assets for Appex. Laget av Goontech.

– Viktig å tenke forretningsmodell

– Jørgen og Per Viggo, hvorfor valgte dere utdanning fra Noroff?

– Da vi søkte i 2009 var Noroff én av få tilbydere av 3D-utdanning. For meg fremsto Noroff som størst og mest etablert, og i tillegg hadde man muligheten til å studere i Bergen, sier de.

– Hva er deres beste minne fra studietiden?

– Vi husker best fadderukene og de sene kveldene på skolen der vi knyttet sammen den gjengen som i dag er Henchman & Goon og Goontech.

Vi husker best fadderukene og de sene kveldene på skolen.Jørgen og Per Viggo, Goontech

– Hvilke råd vil du gi til nye spillstudenter?

– Spillbransjen handler om samarbeid, og det er viktig å kunne andre fagdisipliner enn din egen for å få samarbeidet til å fungere.

De utdyper:

– Hvis dere skal starte for dere selv, er et viktig at alle på teamet er hundre prosent dedikert til idéen før dere går i gang med nye prosjekter. Det er lett for at man ender opp med å jobbe på et prosjekt lenger enn planlagt, og det er viktig at alle jobber i samme retning. Lag et spill du har lyst til å spille selv.

– Det er også viktig å tenke forretningsmodell og analysere mulighetene for å tjene penger på spillet etter release. Spillutvikling er ikke fullt like gøy hvis man ikke har penger til mat. Hvis dere er et nytt og uerfarent team, gjennomfør noen korte prosjekter før dere begynner på drømmeprosjektet som tar flere år å utvikle. Erfaringen fra dette er uvurderlig, og vil spare dere for masse stress og hodebry senere.


Relaterte studier

Frontend-utvikling utdanning i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand
 

Frontend-utvikling

En teknologiutdanning der visuell utforming møter koding, web- og UX-design. Det store behovet for frontend-utviklere åpner dører til en mangfoldig karriere innen IT og design.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
     
Top