- Detaljer
- Skrevet av Mathilde Stray Øksendal
Noroff Accelerate ble nylig det første Cisco Instructor Training Center (ITC) i Norge.
- Detaljer
- Skrevet av Mathilde Stray Øksendal
Er du interessert i film eller grafisk design? Da kan Solent University være noe for deg. Universitetet er svært populært blant norske studenter.
Solent University har base i Southamtpon, Storbritannia. Det går omtrent 30.000 studenter på universitetet, og mer enn 3000 fra hele verden. Universitetet er svært populært blant norske studenter, og det finnes en egen norsk forening på campus.
Southampton er en levende, multikulturell og moderne by. Det er stort nok for alle, men likevel lite nok til å føles som et fellesskap. Campusen er plassert i hjertet av byen, og gir studentene tilgang til alle fordelene ved sørkystens største by - shopping, kultur, mangfold, sport eller karrieremuligheter.
Studietilbudet varierer fra maritim utdanning, til mote og design, media og TV, musikk, helse, sport, fritid, business, IT og teknologi. Universitetet ble i i 2013 tildelt kvalitetsmerket fra Quality Assurance for sin høye undervisnings- og lærestandard.
Mer informasjon
Solent University ligger i hjertet av Southampton sentrum, innen gangavstand fra Southampton Central togstasjon. Southampton har god tilknytning til resten av Storbritannia, uansett om du planlegger å komme hit med bil, tog, fly eller ferge.
Fra Heathrow lufthavn
Med tog:
Ta Railair-bussforbindelsen fra Heathrow lufthavn til Reading eller Guildford togstasjon. Tog til Southampton Central går fra begge disse stasjonene. Reisetiden fra Heathrow til Southampton er omtrent to timer. Railair-tjenesten går hvert 30. minutt og henter fra alle fire terminaler. Prisen for en standardbillett for en enveisreise er omtrent 34 GBP. Du finner mer informasjon om tjenesten på South Western Railway-nettstedet.
Med buss:
National Express coach-tjenesten går fra busstasjonen ved Heathrow lufthavn til Southampton coach-stasjon. På direkte tjenester er gjennomsnittlig reisetid 1 time og 50 minutter. Prisen for en standardbillett for en enveisreise er omtrent 15 GBP. Studenter og unge personer kan få rabatterte coachkort. For mer informasjon om tjenester til Southampton og rabatterte coachkort, besøk www.nationalexpress.com
Fra Gatwick lufthavn
Med tog:
Togtjenester går mellom Gatwick lufthavn og Southampton Central. Gjennomsnittlig reisetid er 2 timer, og en standard enveisbillett koster omtrent 29 GBP.
Med buss:
National Express coach-tjenesten går fra Gatwick til Southampton coach-stasjon, via Heathrow (bussbytte). Gjennomsnittlig reisetid er fire timer, og standard enveisbilletter starter fra 25 GBP. Solent University er lett tilgjengelig, da den ligger sentralt i byen.
Lokale busser stopper utenfor Spark-bygningen. Uni-link U6-bussen stopper rett utenfor universitetet, samt ved West Quay shoppingcenteret, Portswood, University of Southampton og Southampton General Hospital. For mer informasjon om hvordan du kommer hit, kan du bruke denne lenken.
Southampton er en by med noe for enhver. Vakre sentrumsparker, et elektrisk natteliv og en blomstrende kunst- og musikkscene møtes alle for å tilby innbyggere noe helt unikt. Når du går bort fra West Quay (et av Storbritannias største shoppingsentre) og mot havnen, finner du et knutepunkt med uavhengige spisesteder, arenaer og butikker. På den andre siden av byen ligger Bedford Place, sentrum av byens natteliv og hjem til et stort utvalg av puber og klubber.
Det skjer også masse på campus. Studentsamskipnaden har blant annet idrettsanlegg, en studentdrevet kino og et utvalg av andre fritidsanlegg. Bruk ledig tid mellom forelesninger til å slappe av på en av kafeene på campus, eller gå rett ut av resepsjonen og inn i en av byens fem parker. Følg denne lenken for å lese mer.
For filmstudenter kan følgende programmer velges:
BA(Hons) Film and Television
Film Production
For studenter på grafisk design kan følgende program velges:
BA(Hons) Graphic Design
For studenter på 3D-studier kan følgende program velges:
BA (Hons) CGI and Visual Effects
BA (Hons) Computer Games (Art)
IELTS 6.0 (med minst 5,5 i hvert element) ELLER vitnemål karakter 3 i engelsk (3-års gyldighet kreves for visum)
I tabellen nedenfor har vi gitt deg en generell guide med et estimat på gjennomsnittskostnader for bolig i universitetsboliger og livsutgifter for en enkelt student over en periode på 40 uker*.
Husk at disse tallene kan variere sterkt avhengig av din egen situasjon, og du bør derfor budsjettere deretter. Internasjonale studenter må være oppmerksomme på at følgende estimat ikke inkluderer studieavgiftene dine og kostnadene for turer til og fra ditt hjemland. Vær også oppmerksom på at studieavgiftene øker årlig, og du bør beregne for eventuell økning i kostnadene.
For mer info om kostnader, les her. Pris for et årsstudium på Solent University 2023 - £15,000.
Ekstra kostnader i forbindelse med programmet:
BA (Hons) Film Production og BA(Hons) Film and Television Production
Det er ingen tvungne produksjonskostnader som du må møte for å fullt ut delta på kurset, men det kan påløpe kostnader mot produksjonsutgifter, spesielt for L6 (år 3) siste store prosjekter.
BA(Hons) Graphic Design År tre: Påkrevd: utskrift, innbinding, montering, konkurranseinnlevering, utstyr, håndverktøy og reisekostnader for forskning - gjennomsnittlig 800 pund År tre: Valgfritt: studieturkostnader - gjennomsnittlig 200 pund
Trykk her for å se hvordan du søker til Solent University.
Ved å følge lenken under kommer du direkte inn på siden hvor du oppretter en profil og søker om studieplass:
BA (Hons) Computer Games (Art)
BA (Hons) CGI and Visual Effects
Responstid på søknader
En gjennomsnittlig tid på 2-3 uker, men det viktigste er å holde kontakt med din internasjonale kontaktperson hos Noroff, siden de vil være i kontakt med det internasjonale kontoret ved Solent.
Det internasjonale kontoret råder deg til å søke så tidlig som mulig for å gi tid til å få visumet behandlet og at du kun trenger å sende ditt vitnemål til slut for å få ditt endelige tilbud. Den sikreste måneden ville være april. Den siste frist er i juni, når du mottar ditt vitnemål fra Noroff.
Annet: Ta en titt på vår norske nettside. Her er et par Solent videoer som inspirasjon.
Studier som kan komineres med bachelor ved Solent University
- Detaljer
- Skrevet av Mathilde Stray Øksendal
Synes du det er vanskelig å velge mellom campus og nettstudier? Da kan du velge det beste fra to verdener.
- Detaljer
- Skrevet av Mathilde Stray Øksendal
BIMM tilbyr studier av høyeste kvalitet, slik at du kan maksimere ditt karrierepotensiale.
Som lyd og musikk- eller filmstudent ved Noroff har du mulighet til å ta en bachelorgrad ved BIMM institute.
BIMM Institute spesialiserer seg på å tilby utdanning innen musikk, scenekunst og filmproduksjon til over 9000 studenter på forskjellige campuser i Brighton, Bristol, London, Dublin, Manchester, Berlin, Birmingham og Hamburg.
I over 40 år har BIMM gitt studenter kunnskapen og ferdighetene de trenger for å imøtekomme behovene i arbeidsmarkedet innenfor kreative jobber.
Tidligere kjente studenter er blant annet James Bay, Tom Odell, George Ezra og The Kooks. BIMM kan skilte med over 20 nominasjoner og 4 vinnere av BRIT Awards blant sine tidligere eller nåværende studenter. Foreleserne ved BIMM er i verdensklasse, og de fleste er selv aktive i bransjen i dag.
Mer informasjon
BIMM har campus flere steder i UK. Under ser du hvilke byer du kan studere i.
Bemerk at det på nåværende tidspunkt ikke er mulig for Noroff studenter å studere I Tyskland, men at det arbeides for å gjøre dette mulig på sikt.
I UK kan du studere i London, Brighton, Bristol, Birmingham og Manchester. Ettersom det er flere ulike campuser, har BIMM institute laget en city guide, hvor du som student kan gjøre det bedre kjent med de forskjellige byene, campus og boliger.
Som lyd- og musikk-student ved Noroff er du kvalifisert til å søke på følgende utdanninger:
• BA (Hons) Music and Sound Production - UK: London, Brighton, Bristol, Birmingham, Manchester
• BMus (Hons) Songwriting - UK: London, Brighton, Bristol, Birmingham, Manchester
• BA (Hons) Songwriting and Music Production - UK: London, Brighton, Bristol, Birmingham, Manchester
Som film-student ved Noroff er du kvalifisert til å søke på følgende utdanninger:
BA (Hons) Filmmaking - UK: Brighton eller Manchester.
Levekostnadene variere fra by til by i England og derfor vil kostnadene avhenge av hvor du velger å studere. Se city guiden som vi har henvist til tidligere for mer informasjon om kostnadene i den enkelte by.
Prisen for ett år ved BIMM Institute er £15,950 (2023) som internasjonal student. Noroff studenter har muligheten til å motta et scholarship på £ 2,000 om de klarer å søke innen 1. juni. For mere informasjon, se mer her.
Det kreves at du har oppnådd en høyere yrkesfaglig fagskolegrad, det vil si bestått lyd- og Musikk produksjon 2 eller filmproduksjon 2. Send mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., slik du får et engelsk vitnemål fra Noroff når du er ferdig.
I tillegg kreves det en audition i forbindelse med «performance courses» Denne kan enten avholdes fysisk eller via Zoom. For mer detaljert informasjon om auditions, se guiden her.
På filmproduksjon må det også leveres en portfolio.
Det funnes flere alternativer for å sikre at du har de engelskferdighetene som kreves for å studere ved BIMM. Dersom du har en 4’er fra videregående oppfyller du kravet.
For andre finnes det flere tester du kan velge å ta. De mest vanlige er TOEFL og IELTS tests. Du kan lese mere om de forskjellige godkjente engelsk-testene på denne siden.
I denne oversikt ser du kravene BIMM stiller til engelsknivået.
Etter Brexit er du nødt til å søke om studentvisum for å studere I England. BIMM har et immigrasjonskontor som jobber med å hjelpe studentene med å søke visum. Flere detaljer rundt dette finnes her.
Det er ikke mulig å søke visum før du har mottatt ditt «unconditional offer» fra BIMM, hvilket du først mottar når du har sendt ditt Noroff vitnemål.
Noroff-studenter kan søke direkte via BIMM sin portal eller via UCAS. Vi anbefaler at du søker direkte via BIMM. Du kan lese mer her og gå direkte til «online application form».
Om du søker direkte foregår prosessen slik:
1. Start med å lage en profil
2. Course application – velg at du er internasjonal student og deretter det studiet, lokasjon og oppstart du ønsker. En bachelorgrad er en undergraduate. Husk at du søker inn på tredje år.
3. Personlig informasjon og bosted. I tillegg er det opplysninger rundt din personlige situasjon som du må svare på, selv om de virker litt uvanlige.
4. Emergency contact
5. Immigration details. I dette feltet skal du krysse av ved «nei» med mindre du har en annen immigrasjonsstatus enn norsk statsborger. Lengere nede må du sette kryss ved «yes» til studentvisum.
6. Academic qualifications handler om ditt videregående og Noroff resultat. Under question 1 skriver du ditt Noroff studium og velger «others/Not listed». Om du ikke har videregående trenger du ikke fylle ut spørsmålet om «School/College» Under question 2 må du krysse av ved «yes» om du har videregående resultat og velge «other», hvor etter du under «grade optained» skriver VVO og karakteren du har i engelsk. Om du ikke har engelsk fra videregående kan du kontakte Lucy ved BIMM Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., som kan veilede, gi rabatt og booke en engelsk test for deg. I bunnen kan du legge til andre musikk-kvalifikasjoner eksempelvis RSL eller Trinity.
7. Personal statement handler om din motivasjon for å studere ved BIMM. «Referee 1» er en av dine lærere fra musikk studiet på Noroff.
Du kan forvente å høre fra BIMM i løpet av 5-10 arbeidsdager. Du er velkommen til å kontakte de når som helst om du har spørsmål vedrørende din søknad. Kontakt de på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Har du flere spørsmål vedrørende søknadsprosess eller studiene kan du kontakte oss på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..
Studier som kan komineres med bachelor ved BIMM Institute
- Detaljer
- Skrevet av Steffen V. McInerney
Systematisk kvalitetsarbeid i Noroff Høyskole
Kvalitetssystemet for Noroff University College (høyskolen) tar utgangspunkt i Universitets- og høyskolelovens § 1-6, og Forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning § 2-1 (1).
Universitets- og høyskoleloven – uhl §1-6.Kvalitetssikring
Universiteter og høyskoler skal ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring som skal sikre og videreutvikle kvaliteten i utdanningen.
Studiekvalitetsforskriften § 2-1.Krav til systematisk kvalitetsarbeid
(1) Universiteter og høyskoler skal ivareta ansvaret for kvaliteten i utdanningen gjennom systematisk kvalitetsarbeid som sikrer og bidrar til å utvikle kvaliteten i studietilbudene. Videre skal institusjonene legge til rette for løpende utvikling av utdanningskvaliteten, kunne avdekke sviktende kvalitet i studietilbudene og sikre tilfredsstillende dokumentasjon av kvalitetsarbeidet. Institusjonene skal kvalitetssikre alle forhold som har betydning for studiekvaliteten, fra informasjon overfor mulige søkere til avsluttet utdanning.
Kvalitetssikringssystemet er forankret i høyskolestyret, som skal legge til rette for et gjennomførbart, hensiktsmessig og systematisk kvalitetsarbeid. Høyskolen skal systematisk forbedre utdanningskvaliteten gjennom kontroll av kvalitetsindikatorer, videreutvikling av kvalitetsinitiativer, identifisering av sviktende kvalitet, arbeidsflyt, praktisk ledelse og omfattende dokumentasjon. Høyskolens årlige kvalitetsrapport analyserer og måler kvaliteten gjennom indikatorer som er delt inn i fire hovedkategorier:
- Kvalitet i studentrekruttering og studiestart
- Kvalitet i utdanningen
- A. Studieprogramkvalitet
- B. Læringsutbyttekvalitet
- C. Læringsmiljøkvalitet
- D. Fagmiljøkvalitet
- E. Studieprogramrelevans
- Kvalitet i forskning
- Kvalitet i ledelse
Kvalitetsarbeidet har utgangspunkt i høyskolens interne System for kvalitetssikrings av utdanning, som gir en overordnet fremstilling av kvalitetssystemet. Beskrivelsen omfatter kjerneprosessene i kvalitetsarbeidet og illustrerer strukturen og hvordan kvalitetsarbeidet er dokumentert i fagmiljøene, studieprogrammene, administrasjonen og forskningen, i tillegg til ansvars- og oppgavefordelingen ved høyskolen. Den systematiske kvalitetssikringen skal omfatte alle forhold som har betydning for utdanningskvaliteten, fra informasjon og kommunikasjon med potensielle søkere til fullført utdanning. Dette omfatter blant annet:
- Strategisk evaluering av høyskolens drift, samsvar med overordnede myndighetskrav og institusjonens fremtidsutsikter.
- Kontinuerlig arbeid med studieporteføljen, herunder akkreditering av nye utdanninger og videreutvikling av eksisterende utdanninger gjennom årlige og periodiske evalueringer.
- Evaluering av faglig kvalitet.
- Evaluering av arbeids- og læringsmiljøet.
- Systematisk innhenting av data og statistikk.
Illustrasjon av kvalitetssystemet som vise informasjonsgrunnlaget og det akademiske fundamentet nederst, støttestrukturer og studentmedvirkning på sidene, og administrative ledd med ledelse opp til høyskolestyret.
Roller og ansvar
Høyskolestyret har det overordnede ansvaret for strategisk retning og utdanningskvaliteten ved høyskolen. Dette innebærer vedtak av overordnede føringer, porteføljestyring, behandling av aktuelle saker og innhenting av relevant informasjon om drift studenter og personell.
Høyskolestyret godkjenner høyskolens kvalitetsrapport som årlig (februar) blir fremlagt av rektor. Informasjonen og tiltakene fra kvalitetsrapporten er et beslutningsgrunnlag for neste års planer og føringer ved høyskolen.
Rektor har det overordnede ansvaret for å sikre og videreutvikle utdanningskvaliteten i høyskolen gjennom et tilfredsstillende kvalitetssystem. Rektor rapporterer direkte til styret og skal ta initiativ til å ta opp aktuelle saker, forslag til kvalitetsforbedringer, utvikling av studieporteføljen og presenterer høyskolens kvalitetsrapport.
Rektor er ansvarlig for den faglige leveransen, det faglige miljøet og forskningen som gjennomføres i høyskolen og med samarbeidspartnere. Rektor skal sikre et forsvarlig og dekkende fagmiljø, i tillegg til strategisk kompetanseutvikling blant de ansatte. Rektor arbeider tett med instituttlederne og mottar rapporter og saker, i fastsatte møter, for drøftinger og avgjørelser av kort- og langsiktige saker.
Instituttleder har det overordnede ansvar for kvaliteten og kvalitetsarbeidet i studieprogrammene under sitt institutt. De er fagområdets ansikt utad i samarbeid med eksterne partnere og arbeidsgivere, utdannings- og fagorganer, og de er bindeleddet mellom øverste ledelse og fagmiljøet. Lederen har personalansvar for de vitenskapelig og faglig ansatte ved instituttet. I tillegg har lederen det strategiske ansvaret for gjennomføringen av undervisning, veiledning og vurdering, driften og kvalitetsarbeidet ved instituttet. Instituttlederne rapporterer til rektor gjennom deltagelse i Academic Management Team (AMT).
Høyskolens instituttledere skal sørge for god planlegging og kapasitetsbygging i fagmiljøet. De skal støtte utviklingen av et stimulerende, kreativt og kollegialt miljø gjennom sikring av at de vitenskapelig- og faglig ansatte har en balansert arbeidsmengde for undervisning, forskning og administrasjon. For å sikre at studiene i instituttet leverer spesielt når det gjelder studentrekruttering, oppfølgning, gjennomføring og tilfredshet er instituttledere ansvarlige for å støtte studieprogramlederne slik at studieprogrammene reflekterer endringer innen forskning, trender og bransje, i tillegg til dagens tenkning i fagområdet.
Studieprogramleder har det overordnede ansvar for kvaliteten og kvalitetsarbeidet i det enkelte studieprogram gjennom oppfyllelse av kravene i Studietilsynsforskriften, høyskolens strategiske mål, studietilbudets fagområde og studentens læringsutbytte. De leder Studieprogramutvalget og arbeidet med videreutvikling av studiet, følger opp evalueringer og tiltak som omhandler studiekvaliteten.
Emneansvarlig har ansvar for oppbygning og gjennomføringen av det enkelte emnet som oppgaver knyttet til studentoppfølging, læringsaktiviteter, arbeidskrav, vurdering og evaluering. De har ansvar for nødvendig arbeidsoppfølgning av personell og sikring av god gjennomføring i det enkelte emnet. De rapporterer til studieprogramleder når emnet er gjennomført, og er en viktig del av studieprogramutvalget for sitt fagområde.
Rapportering ivaretar behovet for dokumentasjon i systemet. Rapportene brukes også slik at de bidrar til utvikling av kvalitet. Det skjer ved at rapportering på ett nivå danner grunnlaget for å identifisere utfordringer og mulige tiltak for nivået over. På denne måten er rapporteringen en viktig faktor i tilbakemeldingssløyfene. Høyskolens rapporteringslinje går fra emnenivå til høyskolestyret. Samtidig fungerer tilbakemeldingssløyfene slik at informasjonen i rapportene benyttes på flere nivå og sikrer kontinuerlig forbedring.
- Emneansvarlig rapporterer til studieprogramleder.
- Studieprogramleder rapporterer til instituttleder.
- Instituttleder rapporterer til studieadministrasjonen.
- Studieadministrasjonen rapporter til rektor.
- Rektor fremlegger kvalitetsrapport til høyskolestyret.
Studieadministrasjonen har ansvar for koordinering og oppfølging av rapportering og det studienære kvalitetsarbeidet i studieprogrammene. Administrasjonen innhenter informasjon, data og dokumentasjon fra alle relevante nivåer og enheter for arbeidet med grunnlaget høyskolens kvalitetsrapport.
Råd og utvalg
Akademisk råd er det øverste faglige organet for styring og utvikling av utdanningskvalitet og forskningskvalitet ved høyskolen. Rådet ledes av rektor og består av alle professorer, fagledere, valgte ansatte som representerer for studieprogrammene, forskningsleder og en representant for kvalitet og regelverk fra administrasjonen.
Utdanningsutvalget er den øverste komiteen for evaluering og utvikling av kvalitetsarbeidet og utdanningskvaliteten ved høyskolen. Utdanningsutvalget ledes av rektor og er satt sammen av alle studieprogramledere, representant fra studieadministrasjonen og to studenter utnevnt av studentparlamentet.
Studieprogramutvalget er tilknyttet det enkelte studieprogram. Utvalget skal følge opp studiekvaliteten gjennom systematisk og periodisk utvikling, evalueringer, systematiske analyser og resultat, og foreslå kvalitetsfremmendetiltak. Studieprogramutvalget ledes av studieprogramleder og er satt sammen av affilierte emneansvarlige og minst en student per års trinn.
Læringsmiljøutvalget er et rådgivende og koordinerende organ for å tilrettelegge og sikre studentene ved høyskolen et forsvarlig og inspirerende læringsmiljø. Det gjelder særlig innenfor områdene undervisningsforhold, psykososiale forhold med relevans for læringsmiljøet, fysiske forhold og velferds- og studentsosiale forhold. Læringsmiljøutvalget skal ta initiativ til tiltak som kan fremme kvalitetsarbeidet ved høyskolen og har et særlig ansvar for å bidra i arbeidet med å sikre studentenes læringsmiljø ift. undervisningsforhold, psykososiale- og fysiske forhold, velferds- og studentsosiale forhold. Både enkeltstudenter og ansatte kan be om å få tatt opp slike saker. Utvalget er satt sammen av tre studenter og tre ansatte. Studentsamskipnader og studentombudet har møte- og talerett i alle møter.
Nemd for studentsaker ved høyskolen er opprettet i tråd med universitets- og høyskolelovens § 5-1, og behandler klager over enkeltvedtak fattet av høyskolen. Styret har videre delegert til klagenemnda å fatte vedtak etter lovens §§ 3-7 (8), 4-7 – 4-10, til å fatte vedtak i andre klagesaker som gjelder studenter, (jf. Uhl §§ 5-1 (1) og 5-2 (5)).
Bransjerådet er et rådgivende organ bestående av representanter fra relevante næringslivsaktører, organisasjoner og samfunnsliv som gir råd om hva høyskolen kan gjøre for å tilføre næringslivet og samfunnet nødvendig kompetanse. Rådet har en viktig rolle i de periodiske studieprogramevalueringene.
Studentenes medvirkning
God kvalitetskultur bygges på et godt samarbeid med studentene. Dette skjer gjennom direkte kontakt og tilbakemeldinger i undervisning og veiledning og gjennom ulike evalueringsordninger. Det skjer også gjennom råd og utvalg og de studenttillitsvalgte. Her er studentene sentrale i kvalitetsarbeidet på alle nivåer, og særlig gjennom kvalitetsarbeidet på studieprogrammene. Høyskolen fasiliteter valg og organiserer opplæringen av nye studentrepresentanter og arbeider aktivt for god representasjon fra studentmiljøet i styre, råd og utvalg.
Studentparlamentet
Studentparlamentet representerer studentene overfor høyskolen og organiserer de ulike delene av den strukturerte studentmedvirkningen ved høyskolen. Dette gjelder fra tillitsvalgt på studieprogrammene, deltakelse i råd og utvalg til høyskolestyret.
Studentsamskipnadene
Studentsamskipnadene arbeider for å gi alle studenter et godt velferdstilbud som bidrar til å gi studentene et helhetlig læringsmiljø. Studentsamskipnaden har møterett i Læringsmiljøutvalget.