Tidligere Noroff-student og lærer Geir Ove Pedersen har gjort verdenssuksess med Snapchat-konseptet Random people. Så banket Disney på døra.

Det begynner på en flyplass. Tidligere student og lærer på grafisk design, Geir Ove Pedersen, sitter og venter på flyet. Han har en regel om å praktisere kreativitet mens han venter på ting, og dermed bruke tiden på noe fornuftig.

På flypassen ser han en person som sitter og venter på flyet. Geir Ove ser at mannen kjeder seg, og undrer om mannen kanskje heller vil gjøre noe annet enn å vente på et fly. Geir Ove tar et bilde med Snapchat av mannen som venter på flyet, og illustrerer på bildet slik at mannen sitter i et romskip på vei til månen.

Det første bildet sendes til 30 personer, og Geir Ove får gode tilbakemeldinger.

Geeohsnap er i gang.

Random people

Jeg fikk masse bildemeldinger av folk som holdt tommelen opp og sa ting som "you're famous in France", og "you're in the paper in Switzerland". Geir Ove Pedersen

Konsepet Random people handler om å fotografere personer uten at de vet om det, og legge til morsomme illustrasjoner.

- Jeg lagde meg et alias på Instagram kalt geeohsnap, hvor jeg publiserer alle snaps jeg lager, sier Geir Ove.

Og dermed begynte følgerne å komme.

- I begynnelsen gikk det tregt, sier han. - Men så gikk jeg inn på nettstedet boredpanda.com og publiserte en artikkel om illustrasjonene mine. Den natta tok det helt av.

Redaksjonen i Bored Panda tente på artikkelen, og den spredde seg i viral fart.

- Hvilke tilbakemeldinger fikk du da?

- Jeg fikk masse bildemeldinger av folk som holdt tommelen opp og sa ting som "you're famous in France", og "you're in the paper in Switzerland".

I dag har geeohsnap omtrent 26.000 følgere på Instagram.

Bilde med tillatelse fra geeohsnap

Bilde med tillatelse fra geeohsnap

Bilde med tillatelse fra geeohsnap

Bilde med tillatelse fra geeohsnap

Ble forsøkt lurt av nyhetsbyrå

Kort etter den første artikkelen i Bored Panda, ble Geir Ove kontaktet av et nyhetsbyrå i England som ville videreselge artikkelen til andre nyhetsbyråer. Det kunne fort ha gått den gale veien, hadde han ikke vært obs på kontrakten:

- De ville kjøpe hele historien, men skjult i deres kontrakt stod det at de ville eie rettighetene til alt jeg gjorde med konseptet. Heldigvis var jeg nøye med å finlese kontrakten, og undersøke byrået. Det er jeg glad for at jeg gjorde, for jeg kunne fort ha hoppet på tilbudet. Da ville de tjent pengene, og ikke jeg, sier Geir Ove lettet.

Men det har blitt flere hyggelige internasjonale medieomtaler likevel:

- Jeg ble kontaktet av Rolling Stone Magazine sin brasilianske utgave. De ville lage en artikkel om meg og mitt Snapchat-konsept. Jeg skjønte ikke mye av det som stod der, ler han. - Men jeg forsikret meg via google translate at det var pene ting som ble sagt, og ikke "se på denne galningen fra Norge".

Geeohsnap ble også omtalt i Business Insider som en av 13 Snapchat-kontoer man burde følge. Magasinet 8 Days Magazine fra Singapore skrev "This is what digital grafitti looks like", og helt nylig har Goexplore publisert en artikkel om Geir Ove i sin serie Internet Heroes.

- Det er ofte jeg bare rister på hodet, for det er så absurd, sier han. - Alt dette bare via Snapchat.

Jobbet for Disney

Skjermdump fra Twitter

- Hva er suksessoppskriften?

- Det er nok mer enn en ting. Som kreativ må du hele tida forsøke å finne det nye, og prøve å overraske. Jeg tror jeg lykkes med å overraske mennesker. Humor er noe alle setter pris på. Snap'ene er også veldig barnevennlige og rene, så det åpner for et større publikum. Grunnen til at jeg gjør dette er jo for å spre glede.

- Tror du det er derfor Disney oppdaget deg?

- Det er mulig. De så muligheten i det kreative jeg gjør. Jeg gjør nok noe som ingen andre gjør. Jeg har aldri kopiert noen og jobber hele tiden for være nyskapende og orginal.

- Hvordan ble du kontaktet av Disney?

- I desember i fjor fikk jeg en melding av markedsdirektøren i Disney.

- Du mener Disney sin avdeling i Norge?

- Nei, markedsdirektøren i Walt Disney World. I innboksen på Instagram fikk jeg plutselig et bilde av Mikke Mus. Markedsdirektøren sa han ville ha tak i meg, og vi fikk kontakt via epost. Siden har vi hatt god dialog via Skype, og i februar fikk jeg tildelt et passende prosjekt som jeg selvfølgelig takket ja til.

- Hva gikk prosjektet ut på?

- Det handlet om å overraske mennesker via Disney sine medier. Hvis noen besøkende i parken tok et bilde som de la ut på sosiale medier og tagget det med #DisneySide, så ville Disney finne bildet og videresende det til meg. Derfra ble det min oppgave å gjøre noe Disney-aktig ut av bildet, og Disney ville til slutt poste det på sin Twitter-konto. (Se flere eksempler på Geir Oves portfolio.)

- Blir du påvirket av oppstyret?

- Nei jeg tror jeg holder bena godt plantet på bakken. Kanskje jeg letter litt i korte øyeblikk, men jeg kommer fort ned igjen, smiler han.

Jobber med bok

Geir Ove jobber nå som grafisk designer i Kristiansand. Han utvikler for tiden mange nye prosjekter, og flere av disse er foreløpig hemmelige. Men han røper at det kan være en bok på gang:

- Jeg har blitt kontaktet av en litterær agent i New York som liker konseptet mitt godt, og forsøker å få til en bokutgivelse. Vi er godt i gang med planene for boka, og den er nå sendt ut til flere forlag i USA.

- Hva handler boka om?

- Boka handler om det kreative jeg gjør, og tanken bak det. Jeg håper virkelig det blir noe av det, for jeg har alltid hatt lyst til å gi ut bok. Ellers har jeg planer om en serie med barnebøker på egenhånd. Her er det flere historer under utvikling.

Kreativitet fører til mer kreativitet. I sosiale medier er det viktig at du selv har det gøy, og engasjerer brukere. Geir Ove Pedersen

- Har du noen råd til Noroff-studenter?

- Ja, jeg vil råde dem til å være kreative og tenke nytt. Kreativitet fører til mer kreativitet. I sosiale medier er det viktig at du selv har det gøy, og engasjerer brukere. Det handler om å skape bånd.

Han oppfordrer også Noroff-studenter til å sende ham kreative snaps.

Vi ønsker Geir Ove lykke til med alle sine prosjekter.

Du kan følge geeohsnap på Instagram, og legge til geeohsnap på Snapchat. Besøk også geeohsnap sin hjemmeside.

Aktuelle studier

Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Bachelor i interaktive medier - utdanning i animasjon

Bachelor in Interactive Media - Animation

Studieprogrammet gir deg ferdigheter i å designe og animere 3D-karakterer. Animasjon blir stadig viktigere i underholdning og kreative næringer, noe som åpner opp for et bredt spekter av spennende karrieremuligheter.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
Bachelor i Interaktive medier, spill, utdanning på høyskole

Bachelor in Interactive Media - Games

Utdanningen vil gi deg varierte ferdigheter innen spilldesign og den kunnskapen som trengs for å lykkes i bransjen. Du vil få muligheten til å bygge opp en portefølje som vil gi deg innpass i en spennende bransje i stadig utvikling.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
     
Top