Etter syv år i markedsføringsbransjen bestemte Martin seg for å begi seg ut på en ny karrierevei. Nå studerer han 3D design og spillteknologi ved Noroff Fagskole.

Fra hobby til karriere

Martin Belej (35) har jobbet med markedsføring i ulike byråer og konsulentselskap i mange år, frem til han en dag i 2020 kom over et animasjonskurs i «stop motion». I starten tenkte han at dette ville være noe han kunne drive med på fritiden, men det endret seg fort.

- Først så tenkte jeg at dette kunne vært en fin hobby, men så innså jeg at kreativt arbeid er mye mindre mystisk enn mange tror og at dette var noe jeg vil starte en ny karriere i, forteller han.

Man får prøve seg på ulike områder, og se hva som passer best.Martin Belej

Martin har lenge hatt interesse for animasjon, fotografi og videospill, noe som naturlig ledet ham mot 3D-modellering. Likevel, å bestemme seg for hvilken del av fagfeltet han ville trives best i, viste seg å være en utfordring. Derfor valgte han å studere 3D design og spillteknologi. Dette valget har gitt han en mulighet til å kunne utforske og finne ut hva som virkelig fanger interessen hans.

- Siden jeg ikke helt visste hva jeg ville drive med, kom 3D design og spillteknologi som et naturlig valg. Man får prøve seg på ulike områder, og se hva som passer best, forteller Martin.

📷: Studentarbeid av Martin Belej.

God balanse

Martin startet tiden sin på Noroff som nettstudent på deltid, men gikk senere over til fulltidsstudium.

- Siden jeg ikke var helt klar til å forlate jobben min, var nettbaserte studier det eneste valget som ga mening i mitt hode. Etter en stund valgte jeg å studere på fulltid, og det var ikke noe problem og bytte underveis.

Nettstudenten legger stor vekt på å variere og dedikere seg til studiene. Han tilbringer vanligvis fem dager i uken med å studere, og veksler mellom å arbeide hjemmefra på en stor skjerm og å tilbringe tid på biblioteket, der han fordypet seg i mer teoretisk arbeid. Han har også funnet en effektiv måte å opprettholde fokus som nettstudent.

- Distraksjoner er alltid en utfordring, men det som jeg fant ut at fungerer for meg er å planlegge håndterbare tidsblokker uten noen forstyrrelser, og planlegge pauser, måltider, og aktiviteter som trening eller noe sosialt for å få litt avbrekk.

Studiematerialet har en god balanse av teori og det praktiske, samtidig er de enkle å følge med.Martin Belej

Han roser også nettstudiets effektivitet og brukervennlighet.

- De funker overraskende bra, må jeg si. Jeg var litt skeptisk i utgangspunktet, man ser for seg at man sitter alene og bare følger tutorials. Studiematerialet har en god balanse av teori og det praktiske, samtidig er de enkle å følge med, sier han.

- Lærerne er veldig åpne når de snakker om bruk av kunstig intelligens i kreativt arbeid

Å holde kontakten med både medstudenter og lærere under nettstudier har ikke vært noe problem for Martin. Han kommuniserer jevnlig med medstudentene via Discord, mens lærerne benytter nettforum og Moodle-plattformen for å gi tilbakemeldinger og veiledning.

- Noen av medstudentene traff jeg på Zoom da vi samarbeidet på et animasjonsprosjekt utenfor skolen sist sommer. De var kjempehyggelig å bli bedre kjent og å se deres arbeids-, animasjons- og modelleringsstil i et ekte prosjekt.

Han fortsetter om lærerne:

- Man får god hjelp hver gang man ber om det, enten gjennom nettforum eller i ukentlige Q&A, og det er veldig viktig å spørre om hjelp når man ikke finner en løsning.

Han vektlegger også relevansen av studiet for fremtidig arbeidsliv, spesielt gjennom gjesteforeleseres bidrag og bruk av kunstig intelligens i undervisningen.

- Gjestene fra bransjen er veldig ærlige med hva som er forventet av studentene og kommer med gode innspill på hvordan å ruste seg godt for arbeidslivet.

I tillegg setter han stor pris på hvordan faglærerne både prater om og bruker kunstig intelligens i timene.

- Lærerne er veldig åpne når de snakker om bruk av kunstig intelligens i kreativt arbeid og hvordan vi kan bruke den til vår fordel i stedet for å late som om den ikke kommer å påvirke hvordan vi jobber med 3D design.

Når det gjelder fremtidsplaner, er Martin klar på sitt mål.

- Jeg vil definitivt jobbe med animasjon og motion design. Jeg hadde en stor interesse for dette område før jeg begynte med studiene på Noroff, men takket være studiet er jeg mer bevisst på hva slags områder man kan jobbe i og hva som skal til for å oppnå det, avslutter han.

📷: Studentarbeid av Martin Belej.

 


Relaterte studier

3D design og spillteknologi, utdanning

3D design og spillteknologi

Praktisk utdanning som forbereder deg på en karriere innen spill, animasjonsfilm, visuelle effekter og reklame- og visualiseringsbransjen. Studiet benytter den nyeste teknologien og arbeidsmetodene, slik at du blir klar for et moderne arbeidsliv.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
3D design og spillteknologi - Interaktiv, utdanning

3D design og spillteknologi - Interaktiv

Jobb med moderne spillteknologi, og bli en attraktiv 3D-designer med førstehåndskunnskap om spillmotorer. På studiet kan du lage ditt eget spill, og lærer blant annet visualisering og 3D-grafikk for VR og AR.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
3D design og spillteknologi - Interaktiv, utdanning

3D design og spillteknologi - Innholdsutvikling

Studiet gir deg ferdigheter i å skape de visuelle elementene vi ser på skjermen, som figurer og omgivelser i spill og film. Behovet for produksjon av 3D-innhold med høy kunstnerisk standard er en etterspørsel i mange ulike bransjer.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer