Avengers: Endgame, Marvel, Weta Digital

I en film full av spektakulære scener utviklet Weta Digital noen av filmens mest minneverdige øyeblikk, med tidligere Noroff-student på laget. 

Avengers: Endgame er den 22. filmen i Marvel Cinematic Universe og etterfølgeren av Marvels Avengers: Infinity War.

Ifølge Disney og Marvel har filmen knust både amerikanske og globale verdensrekorder med god margin.

Lite ante jeg da, at jeg kom til å jobbe på den avsluttende biten ti år senere. Einar Martinsen

Det er en kul og spesiell følelse å ha jobbet på dette avsluttende kapittelet. Det hele startet for min del med den første Iron Man-filmen. Jeg husker at jeg så filmen når jeg begynte å studere VFX og synes det var en inspirerende film. Lite ante jeg da, at jeg kom til å jobbe på den avsluttende biten ti år senere, sier Einar Martinsen.

Han studerte 3D design og animasjon ved Noroff Oslo i 2008 og 3D filmproduksjon året etter. Einar jobber i dag som matte painter hos Weta Digital i New Zeland.

Han begynner å få en imponerende liste over filmer han har jobbet på ifølge IMDb, som Justice League, War for the Planet of the Apes, Guardians of the Galaxy Vol. 2. og Batman v Superman: Dawn of Justice, og nå Avengers: Endgame.

Om du fortsatt ikke har sett den og er redd for #spoilersforendgame kan det være lurt å stoppe lesingen her og nå.

En stor episk finale

Avengers: Edgame er nå på 16. plass av de beste filmene gjennom tidene (IMDb), og er i skrivende stund den nest mest innbringende filmen av alle.

Denne filmen er helt klart den mest utfordrende jeg har jobbet på så langt. Einar Martinsen

- Man føler at man må levere det beste arbeidet man noen gang har gjort, spesielt på en av tidenes største og mest forventede film. Denne filmen er helt klart den mest utfordrende jeg har jobbet på så langt, med vanskelige oppgaver og store shots jeg fikk gjøre på egenhånd, sier Einar.

– Hva var din rolle i VFX-arbeidet på Endgame?

–  Jeg laget et par store etableringsbilder og en del landskap. Scenene jeg har jobbet mest på er når Thanos sitt skip kommer til Avengers-basen og den store finale-fighten som følger.

Han forteller at han visste mye om handlingen før filmen kom ut, men at det ikke gjorde filmen mindre imponerende når han så det ferdige resultatet.

Jeg synes de gjorde en fantastisk jobb med å binde alle de forskjellige karakterene og de tidligere filmene sammen til en stor episk finale.

Ansvaret øker med hvert prosjekt

Einar jobber hos Weta Digital, et filmselskap han lenge tenkte på som en usannsynlig drøm. En dag tok han sjansen og søkte jobb, og har jobbet i New Zeland siden 2015. Weta Digital er stiftet av blant andre Peter Jackson, og er et av verdens ledende selskaper innen visuelle effekter, og er blant annet kjent for Ringenes Herre-triologien, Avatar og Hobbitten-triologien.

Miljøet hos Weta Digital er utrolig bra, og det blir stadig bedre og bedre. Etter over fire år hos Weta Digital har ansvaret mitt økt med hvert prosjekt, forteller Einar.

For å bli flink i VFX kreves det interesse. Einar Martinsen

For å bli flink i VFX kreves det interesse. Man kan komme langt hvis man virkelig liker det man driver med innenfor fagfeltet.

Hvordan er det å bo og jobbe i New Zeland?

Det er et veldig kult og unikt sted. Det føles litt som å dra 20 år tilbake i tid, omgitt av Jurassic Park-natur, men med smarttelefoner. Wellington er en artsy og kul by, med mindre innbyggere enn i Oslo, og med mer variert natur.

📷: Einar Martinsen

Avatar-fan

Avengers: Endgame er helt klart en av favorittene blant filmene Einar har jobbet på. Men et par andre kule opplevelser har det også vært.

Det beste for min del var å jobbe på en «theme park ride» til Avatar: Flight of Passage. Det ble laget en hel Avatar-park i Disneyland og hovedattraksjonen er en Flight Simulator hvor man flyr gjennom landskap i Pandora, på en banshee. Landskapet er projektert i 3D og er inne i en spehere. Intensjonen er at du blir fullstendig omgitt av verden, nesten som virtual reality, forteller  han med stor innlevelse.

Jeg liker veldig godt produksjoner som tar sjansen på å lage noe nytt. Einar Martinsen

Han forteller også at han digger Lord of the Rings, og om da han fikk jobbe med Peter Jackson´s Mortal Engines som kom ut i fjor.

Det var en spennende verden å lage. Jeg liker veldig godt produksjoner som tar sjansen på å lage noe nytt. De fleste filmene jeg har vært heldig å jobbe på har hatt mange kule oppgaver, og har skapt gode minner, reflekterer han. 

Avatar, Flight of Passage. 

Ting skjer når man ikke gir opp

Hvilke planer har du for fremtiden?

Jeg håper å bli med på Avatar 2, 3 og kanskje flere. Det er mulig jeg returnerer til Norge også etter hvert. Jeg har litt lyst til å fortsette med å utvikle ideer og det kreative ved film. Enten det er å jobbe med filmskapere for å lage konsepter, eller kanskje lage mitt eget prosjekt en dag.

Einar lager allerede mye spennende arbeid på egenhånd, se mer av det her

Jeg trodde ikke jeg kom til å få drømmejobben som jeg har i dag, men ting skjer når man ikke gir opp. Einar Martinsen

Einar røper også at han har hatt en finger med i spillet på den nye Child's Play-filmen, som har norgespremiere i juli 2019. 

– Jeg kan ikke fortelle så mye mer, men kan gi et lite hint om at jeg har vært designer for den nye utgaven av Chucky i Child's Play. 

Einar lover å si i fra når han kan fortelle mer om den nye skrekk-filmen, med den norske regissøren Lars Klevberg i spissen.

Har du noen råd til nye 3D og VFX-studenter?

Jeg tror alle vet at man må ha en interesse og jobbe hardt, men jeg skal prøve å gi et bedre svar enn det:

– Spør deg selv: Hva vil jeg jobbe med og finnes det en jobb som dette? Spør gjerne også om råd fra noen som allerede er der du en dag selv drømmer om å være. 

Ifølge Einar er det absolutt mulig å få en unik jobb i et kreativ felt, som VFX er.

Jeg trodde ikke jeg kom til å få drømmejobben som jeg har i dag, men ting skjer når man ikke gir opp. Det var en stor interesse for å jobbe med film som gjorde det mulig for meg, avslutter han.


Relaterte studier

     
Top