Da det Skandinaviske produksjonshuset Strix var på jakt etter talenter, oppsøkte de Noroff i Oslo.

Etter flere intervjurunder ble Shing Hong Chan (21) og Madeléne Mathisen (23 år) håndplukket og tilbudt fulltidskontrakter frem til jul. Strix står bak kjente TV-programmer som «Robinsonekspedisjonen», «Den store reisen», «Oppgrader» og «Farmen». De to sistnevnte med Shing og Madeléne i kulissene.

Med kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Nederland og Israel er Strix en betydelig internasjonal aktør innen TV-produksjon. Strix har hatt spesielt stor suksess innen reality-sjangeren, og var blant annet første selskap som produserte en realityserie.

Dyrebar bransjeerfaring

Shing og Madeléne, som var ferdig utdannet innen Filmproduksjon i sommer, gikk direkte ut i jobb som klippassistenter på TV-produksjoner som har rullet over skjermen denne høsten. Et halvt år senere er engasjementet over og de unge talentene er mange erfaringer rikere. – Vi lærte om alle rutiner og alt teknisk arbeid som ligger bak en stor TV-produksjon. Det er fascinerende hvor mye jobb og hvor mange mennesker som kreves for å skape en optimal produksjon, sier Shing.

Bidro til seerrekord

-Min første jobb var på settet til TV-programmet «Oppgrader» hvor Sigurd Sollien reiser Norge rundt for å oppgradere folks hjem, sier Shing, Etter hvert fikk han også jobbe på settet til sesong åtte av realityprogrammet «Farmen» sammen med tidligere medstudent Madeléne. «Farmen» er et av de mest populære TV-programmene i Norge og hadde nylig seerrekord da 1 137 000 seere benket seg foran TV-skjermen for å se finalen som gikk av stabelen 16.desember. - Denne sesongen har vært en knallsuksess med veldig gode seertall. Det er moro å være en del av en produksjon som blir godt mottatt av publikum. Det har derfor vært en travel høst med sene kvelder og vi har definitivt fått kjenne på tidspresset. Men mer enn noe annet har det vært gøy, sier Madeléne.

Ingen arbeidsdag er lik

Når Madeléne får spørsmål om å beskrive en vanlig arbeidsdag i Strix, får hun problemer. - Det finnes ikke en vanlig dag i denne jobben. Som klippassistent på store prosjekter som «Farmen», må man kunne løse mange ulike oppgaver. Man har i tillegg mange avdelinger å svare til og mye materiale som skal på plass. Mine ansvarsområder var importering av opptaksmateriale og musikk, relinking, batching og eksportering for å nevne noen. Jeg har spesielt fått godt utbytte av innsikt i de tekniske prosessene i produksjonen noe jeg vil ha god bruk for senere, sier Madeléne.

artikkel_jpg

(Bilde: Madeléne Mathisen)

Lyse framtidsutsikter

- Man må ha en brennende interesse for det man holder på med. Det er viktig å kunne ta imot kritikk og å være klar over at det ofte er delte meninger om arbeidet du gjør. Jeg tror man vinner på å tørre å være seg selv, tørre å skille seg ut og ikke være redd for å gå nye veier, sier Madeléne, som lever etter sine egne ord og flytter til Cape Town i Sør-Afrika over nyttår hvor hun skal spesialisere seg innen Arts Motion Picture Medium ved Noroffs samarbeidsuniversitet AFDA. Shing fikk mersmak av tiden i Strix og ser frem til en dynamisk fremtid innen TV-produksjon. - Jeg skal jobbe for å opparbeide meg en bred forståelse av TV-industrien og forhåpentligvis knytte de kontaktene jeg trenger for å sikre en spennende jobb i framtiden, sier Shing. Som nyutdannet er det i følge Madeléne og Shing avgjørende å jobbe hardt og gripe de mulighetene som dukker opp. – Det er viktig å ta initiativ og å være proaktiv. Dagene er hektiske og man må hele tiden være på hugget, sier Shing som får støtte av Madeléne.