–  Jeg var ikke noe stor fan av videregående, men å studere er helt annerledes og mye mer interessant, det man lærer er veldig relevant, sier han. 

Hos Emil Grønvold (20) dukket flere Facebook-annonser opp fra Noroff om et fagskolestudium i digital markedsføring. Han var egentlig lei av skole etter å ha fullført videregående, men begynte å vurdere å bli student likevel.

Moren hans fortalte at de i hennes firma nylig hadde fått veldig gode resultater av å leie inn et digitalt markedsføringsbyrå. De fant sammen ut at dette firmaet brukte mange av de samme elementene som man lærer gjennom studiet i digital markedsføring. Emil bestemte seg for å søke allerede neste dag. 

Det tok ikke lang tid før han fikk svar fra en entusiastisk lærer om at han hadde fått plass på studiet på Noroff Oslo. Studiet er også tilgjengelig på Noroff Bergen og som Nettstudier

Mestringsfølelse

–  Hvilke forventninger hadde du til studiet digital markedsføring før du begynte?

Jo dypere inn i studiet jeg går, jo mer sitter jeg igjen med en mestringsfølelse som jeg ikke føler at jeg fikk på videregående. Emil Grønvold

–  Da visste ikke så mye, annet enn at det skulle inneholde sosiale medier-annonser og digitale verktøy, i motsetning til den tradisjonelle markedsføringen. Når jeg først kom i gang med studiet og i større grad skjønte hva det gikk ut på, ble det en veldig spennende hverdag, med en bratt læringskurve. 

–  Jeg skal ærlig innrømme at jeg følte meg litt «lost» i startfasen med den bratte læringskurven, men siden vi har en fantastisk motiverende lærer som fikk meg til å ville gi litt ekstra var det ingen sak. Jo dypere inn i studiet jeg kommer, jo mer sitter jeg igjen med en mestringsfølelse jeg ikke føler at jeg fikk på videregående.

 

 

Praksis under studiet

I desember fikk klassen til Emil utdelt en eksamensoppgave som gikk ut på å skrive en rapport for en organisasjon/bedrift og deretter framføre deler av rapporten til den valgte organisasjonen/bedriften. 

– Læreren min, Ida Serneberg, har et godt nettverk i næringslivet, som hun inviterte til å komme innom campus og presentere sitt produkt eller service. Deretter måtte vi diskutere hva vi kunne tilføye organisasjonen og bli enige i gruppen om hva vi skulle jobbe med, forteller 20-åringen. 

Emil sin gruppe endte opp med å velge Blå Kors, ettersom denne organisasjonen hadde rom for en del forbedringer i sin digitale tilstedeværelse.

Etter mye hardt arbeid og godt samarbeid lagde gruppen en fullstendig kartleggingsrapport som de fremførte for organisasjonen. Blå Kors var så fornøyde med fremføringen og rapporten at Emil ble tilbudt en praksisplass, for å implementere noen av elementene gruppen hadde kartlagt i rapporten. Han takket selvfølgelig ja til praksisplassen, og syntes det var en flott mulighet til å få relevant erfaring som en digital markedsfører.

Jeg får erfaring i yrket og lærer å håndtere utfordringer man kan møte på i jobben, samtidig som jeg har læreren min i ryggen. Emil Grønvold

– Det er for det meste ganske enkle SEO implementeringer jeg gjør for dem, som for eksempel å lage redirects fra ”404 sider”, omskalere bilder og formateringer for å forminske lastetid og litt ryddejobb i Wordpress og sosiale medier.

–  Hvordan er det å ha så tett kontakt med næringslivet gjennom studietiden?

– Det er veldig givende og spennende. Jeg får erfaring i yrket og lærer å håndtere utfordringer man kan møte på i jobben, samtidig som jeg har læreren min i ryggen, som hjelper til om det er noe jeg lurer på eller om det er noe jeg føler jeg ikke får til.

Veien videre

–  Hvilke planer har du etter studiet hos Noroff?

– Akkurat sånn det ser ut nå har jeg fått meg praksisplass hos Lawbotics, og skal jobbe med de etter endt studie. Planen er å fortsette å jobbe der og se hvor det tar meg, før jeg eventuelt bestemmer meg for et nytt studie.

Emil drømmer om en jobb hos et mediebyrå der han kan få opplæring og mulighet til å utvikle seg som digital markedsfører. Han forteller at han ønsker å føle at han virkelig mestrer yrket.

–  Hva vil du si til andre som vurderer å søke seg inn på et studie rett etter videregående?

– Gjør det! Jeg var ikke noe stor fan av videregående, men å studere er helt annerledes og mye mer interessant, det man lærer er veldig relevant.


Relaterte studier

Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Frontend-utvikling utdanning i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand
 

Frontend-utvikling

En teknologiutdanning der visuell utforming møter koding, web- og UX-design. Det store behovet for frontend-utviklere åpner dører til en mangfoldig karriere innen IT og design.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer