Førsteamanuensis i interaktive medier, Dr. Patricia Gouveia, har sett inn i krystallkula. Hun anslår rikelig med jobber og en spennende fremtid for mediebransjen.

Gode framtidsutsikter

Dr. Patricia Gouveia. Foto: Paula Cabral

Mediene er nå inne i en omstillingsfase, men det vil være mange jobber i fremtiden. Dr. Patricia Gouveia, førsteamanuensis

Patricia Gouveia har doktorgrad i kommunikasjonsvitenskap, og er førsteamanuensis på Noroff Høyskole i interaktive medier. Hun ser en lys fremtid for mennesker med mediekompetanse:

- Den digitale revolusjonen er langt fra over. Mediene er nå inne i en omstillingsfase, men det vil være mange jobber i fremtiden, sier hun.

- Hvordan ser fremtidens medier ut?

- Det vil være stort behov for informasjonsmedarbeidere til digital journalistikk og digital markedsføring. Veksten i bruk av webtjenester gjør internett til primærmediet i Norge, sier Dr. Gouveia, som minner om at Norge er i ferd med å bli et kunnskapssamfunn, og at kommunikasjon er helt vesentlig.

Interaktive medier vil være overalt

- Vi ser også økende behov for interaktive designere til app-utvikling og underholdningsmedier. Stadig flere av våre hverdagselektroniske enheter, som klokker, biler, og snart vaskemaskiner og kjøleskap, vil være tilkoblet internett og ha egne apps. Kjøleskapet vil da kunne si ifra når det er tomt for melk, smiler hun. - Til og med husene våre vil være intelligente.

- Når det gjelder tv og radio, så vil vi i større grad se en migrasjon over til nettbaserte plattformer kombinert med økende interaktivitet, men det trengs fortsatt folk til å produsere innholdet, sier hun, og legger til at spillindustrien garantert vil øke.

Hun har tro på konseptet rundt spillbasert læring, som er utvikling av læringsmateriell i form av spill.

- Så nå skal det bli lærerikt å spille?

- Ja, faktisk! Dette er noe vi allerede ser at skjer. Målet er å gjøre undervisning moro.

- Papirpressen vil trolig overleve

De som søker utdanning i dag, skal jo ikke ut i jobb før utdanningen er ferdig. Innen da er medielandskapet helt annerledes enn det er i dag, og det er denne fremtiden man må utdanne seg for. Dr. Patricia Gouveia, førsteamanuensis

- Hva vil skje med trykte medier?

- Fremtiden er digital, det er ingen tvil om det, men jeg tror papirpressen vil overleve, selv om den vil reduseres i årene som kommer. Blader og magasiner vil også bestå, spesielt dem som har en konkret målgruppe, sier Gouveia, som mener det også vil være behov for grafiske designere:

- Grafisk design er helt vesentlig i kommunikasjonsdesign og visuell utforming, så dette fagfeltet vil ikke forsvinne.

Internett vokser internasjonalt

- Den enorme økningen av mennesker i verden som vil får internettilkobling i løpet av de neste 20 årene, gjør at målgruppen for webtjenester blir enorm. Dette skaper uante muligheter, sier hun, og legger til at utviklingen av utdanning på nett vil øke:

- Nå kan vi utdanne mennesker på steder hvor infrastruktur er manglende. Til dette trengs det mange hjerner med kompetanse på online levering.

Big data science

Det er ikke nok folk med kompetanse innenfor big data science. Dette behovet er stort i dag, og vil vokse betraktelig også i fremtiden. Dr. Mikhaila Burgess, førsteamanuensis

Dr. Patricia Gouveia peker også på big data science som et fagfelt i enorm vekst, og hun får støtte fra kollega Dr. Mikhaila Burgess, som er førstelektor i digital etterforskning:

- Det er ikke nok folk med kompetanse innenfor big data science. Dette behovet er stort i dag, og vil vokse betraktelig også i fremtiden, sier Dr. Burgess.

Oppfordrer de unge til å tenke strategisk

- Så du vil si det er lurt å utdanne seg innen medier?

- Ja definitivt! sier hun.

- De unge bør tenke strategisk, og se forbi øyeblikket. Behovet for journalistikk og annet informasjonsarbeid vil alltid være der. Man må tenke fremover. De som søker utdanning i dag, skal jo ikke ut i jobb før utdanningen er ferdig. Innen da er medielandskapet helt annerledes enn det er i dag, og det er denne fremtiden man må utdanne seg for.