Hun har fått jobb som salg- og markedskoordinator i Forbo Flooring AS. – Allerede etter mitt første møte med sjefen fikk jeg jobben, forteller hun. 

Da Sophie Vik Westre (24) søkte seg inn på digital markedsføring ved Noroff nettstudier, var det pandemi.

– Jeg hadde akkurat fullført en bachelorgrad i markedsføring og merkevareledelse, og det var svært vanskelig å få seg jobb. Derfor måtte jeg tenke i andre baner, så da valgte jeg et nettstudium i digital markedsføring, da jeg følte at det var noe som manglet i min bachelorgrad, forteller hun.

Dette, kombinert med en grundig og oppdatert LinkedIn-profil, viste seg å være veien til drømmejobben.

– Jeg har fått jobb hos Forbo Flooring AS som salgs- og markedskoordinator. Dette er en nyopprettet stilling som jeg var så heldig å få, smiler Sophie.

Hun fortsetter: 

– På slutten av studiet hadde vi fokus på å forbedre personlig markedsføring på sosiale medier. Dette hjalp meg på veien til å skaffe jobb, da jeg var så heldig og ble headhuntet på LinkedIn. Allerede etter mitt første møte med sjefen fikk jeg jobben.

Studenter bør sørge for at sosiale medier-plattformene deres er oppdaterteSophie Vik Westre

Variert arbeidshverdag

I stillingen som salgs- og markedskoordinator får Sophie prøvd seg på mye forskjellig i løpet av arbeidsuken. 

– Jeg planlegger eventer og møter, oppdaterer nettsiden med riktig informasjon, og sørger for å hjelpe selgerne og kundeservice med det de trenger. Jeg sender også ut nyhetsbrev, og skriver korte tekster til Fargemagasinet. Etter hvert skal vi også ha enda mer fokus på sosiale medier, forteller hun.

Hun kjenner igjen det hun jobber med fra studietiden, og forteller at hun har fått bruk for mye av det hun har lært ved Noroff.

– Jeg har lært å skrive bedre tekster, som kommer godt med i mitt arbeid med Fargemagasinet. I tillegg er det godt å forstå de ulike funksjonene på en nettside slik at jeg kan holde den oppdatert med nytt innhold, oversettelser, og så videre, sier hun.

Råd til arbeidssøkende studenter

Ettersom Sophie fikk jobben sin via LinkedIn, har hun en klar oppfordring til studenter som skal ut og søke jobber.

– Studenter på digital markedsføring bør sørge for at sosiale medier-plattformene deres er oppdaterte. I større konsern er ofte LinkedIn et viktig verktøy, men driver arbeidsplassen med sosiale medier som hovedfokus kan det for eksempel være fordelaktig å ha en god Instagram-profil, forklarer hun.

Hun trekker også frem viktigheten av å ha en god CV.

– Å forme en god, estetisk CV var en del av studiet. Dette er absolutt noe man burde fokusere på å gjøre på en god måte dersom man vil ut i jobb raskt, sier hun.


Relaterte studier

Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Videomarkedsføring i sosiale medier, utdanning

Videomarkedsføring i sosiale medier

Praktisk utdanning der du lærer å skape engasjerende videoinnhold tilpasset plattformer som Facebook, Instagram, TikTok og YouTube. Det er stor etterspørsel etter markedsførere med spisskompetanse i videoproduksjon.

  Nettstudier
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer