– Vi var utmattet og litt nervøse for om dommerne og publikum kom til å like spillet vårt, sier Steffen.

Under prisutdelingen satte vi helt fremme ved scenen og alle tre var veldig nervøse. Vi ristet nesten litt av adrenalin i stolene, ler Steffen Salte.

Sammen med Noroff-studentene Jarand Ramsdal og Sondre Dalen deltok han i GameJam-konkurransen, en 48-timers konkurranse under The Gathering på Vikingskipet i Hamar. Her settes programmerings-, grafikk-, musikk- og samarbeidsegenskaper på prøve. 

Steffen og Jarand studerer 3D spilldesign, Sondre studerer 3D design og animasjonNoroff Stavanger.

Adrenalin- og lykkerus

–  Hvordan var det da førsteplassen av GameJam-konkurransen ble ropt opp?

Da vi skjønte at det var oss var det adrenalin og lykke som fosset i hele kroppen. Det var helt utrolig kult.

De spilte av videoen vi hadde laget av spillet og vi kunne høre publikums latter bli høyere og høyere jo lenger inn i videoen vi kom. Det var kjempekult å se en slik reaksjon av så mye folk.

Det har vært en stor motivasjonsopplevelse for oss alle til videre arbeid på skolen. Steffen Salte

De er alle tre eige om at det var en utrolig opplevelse.

Det har vært en stor motivasjonsopplevelse for oss alle, spesielt til videre arbeid på skolen.

Spillet kan testes her.

Foto: Skjermdump 

AI- Artificial Intelligence

48 timer er kort tid på å utvikle et spill. Det ble med andre ord to lange netter, for å ferdigstille spillet under The Gathering.

Temaet som ble gitt for oppgaven var AI – Artificial Intelligence. Guttene forteller at de tok oppgaven veldig bokstavelig og ønsket å lage en karakter som kunne tenke selv. 

Vi har hatt mye gruppearbeid på skolen, så dette var noe vi kan fra før av og gjorde at vi var veldig effektive. Vi jobbet godt sammen og hadde det veldig gøy med spillet mens vi bygde det.

Første dagen var det mye planlegging og testing av «core gameplay». De forteller at de brukte 11 timer på å få systemene til å fungere. Andre dagen var det full produksjon.

Vi fikset på spillet frem til klokken syv på morgenen og la oss når det ble lyst ute. Det er ikke til å anbefale.

Søte marshmallows

Det var Steffen som kom på ideen med marshmallows, som de bygget videre på i spillet sitt.

Marshmallows er lette å modellere, animere og kan gjøres søte og gi dem «anime»-fjes. «Anime» er jo også veldig stort i pop-kultur og blant gamere generelt, så vi følte at vi kunne bruke det til å skape søte AI marshmallows publikum kunne like.

Marshmallows skal jo som regel grilles på et bål, så da ble gameplayet laget av seg selv - AI marshmallows som forsøkte å rømme fra spilleren som ville grille dem og få score.

De har lagt ut spillet på itch.io, slik at alle kan teste det. De har allerede fått 20 nedlastninger siden The Gathering.

Tilbakemeldingen fra Twitch-chatten er at det så veldig gøy ut og at mashmallowene var veldig søte, noe som også var kult å lese etter alt var over, avslutter de tre.


Relaterte studier