Andreas Nordbø har det travelt: Om kort tid skal den ferdige versjonen av hans eget spill Tim’s Escape from Dinosauria se dagens lys.

Det går mot slutten av den unge spillentusiasten Andreas’ andre år på Noroff Stavanger, men han har drevet med spill siden han var gutt.  

– Da jeg var veldig liten fikk jeg meg Gameboy Colour, og Playstation1 var vel første store konsollen jeg hadde. Så har jeg alltid likt spill siden da. På ungdomsskolen laget jeg mitt eget flashspill. Det var en sånn labyrint som du styrte musepekeren gjennom, forteller han.

Og med en interesse både for spill og for spilldesign, fant han en passende studieretning hos Noroff.

­– Da jeg gikk på ungdomsskolen, så jeg en reklame for Noroff i et blad, og der så jeg at man kunne studere 3D. Det hadde jeg alltid hatt lyst til å prøve. Nå går jeg 3D spilldesign. Det er påbygging fra førsteåret som heter 3D design og animasjon. Jeg blir veldig inspirert av andre spill, og jeg tenker at oi, dette var stilig, dette var bra laget, så jeg har lyst til å lage noe andre kan ha glede av, sier Andreas. Og nå er han i gang med sitt største prosjekt så langt.

Det har vært veldig kjekt, men jeg har overarbeidet meg et par ganger.Andreas Nordbø

Dinosaurer i VR

For hvis man studerer 3D spilldesign må man naturligvis lage spill, og det er ingen liten oppgave.

– Det startet med at vi skulle jobbe med konseptutvikling i høst, der vi skulle komme med en pitch. Aller først startet det med en illustrasjon av en dinosaur. Så kom jeg opp med en idé for et spill som het Tim’s escape from Dinosauria, forteller Andreas.

– Det handler om en liten gutt som tror at han reiser tilbake i tid, så han lager en tidsmaskin av en pappeske. Så blir han teleportert bort til en fantasiverden som heter Dinosauria, og her kan han skifte mellom å være plante- eller kjøtteter. Og disse elementene bruker du for å løse hver bane.

Andreas er ivrig når han snakker om spillet sitt.

– Det har vært veldig kjekt, men jeg har overarbeidet meg et par ganger. Når du sitter og jobber, kommer du veldig inn i det, og så tar den ene tingen den andre. Hvis jeg hadde jobbet gjennom hele sommeren, kunne jeg jo prøvd å legge det ut på en VR-plattform, som for eksempel Oculus eller noe sånn. Det er kanskje ønsketenkning, men det er noe sånn jeg kunne tenkt meg.

Artikkelen fortsetter under videoen...

En fremtid i spillverden

Andreas synes det er lærerikt på Noroff.

– Miljøet og oppfølgingen vil jeg si er det beste med skolen her, sier han, men er klar på at det krever høy egeninnsats også.

– Først av alt må du være god på ideer hvis du skal gå her, men noe av det vanskeligste er å fullføre prosjektene man starter på. Det er ofte du starter på prosjekter, og så blir du aldri ferdig. Da gjelder det å pushe på, og å sørge for å ha motivasjonen til å komme videre.

Miljøet og oppfølgingen vil jeg si er det beste med skolen her.Andreas Nordbø

Når det er skoleoppgaver synes jeg det er lettere å bli ferdig med noe, for da har du tidsfrister. Jeg tror det er viktig å konsentrere seg om oppgaven i stedet for å bare spille så mye, sier han.

Og nå ser Andreas mot en fremtid med mer spilldesign. Først bachelorgrad, og så arbeidsliv.

– Neste år fortsetter jeg på Noroff University college (NUC). Da tar jeg en bachelor, hvor selve skolen er i Kristiansand, men jeg sitter her på skolen i Stavanger og får undervisning via nettet. Etter det drømmer jeg jo om å få en jobb innen spilldesign, så klart, men jeg vet ikke helt hvilken del det skulle vært i. Det hadde vært kult å få en jobb i et stort selskap som Ubisoft, eller et lite et som Double Fine eller noe sånn, forteller han.

Og Andreas’ liv etter skolen blir nok spennende uansett, enten han velger å jobbe i Norge, i utlandet eller i Dinosauria. 


Relaterte studier