Joakim Ringqvist har fått god kritikk for mobilspillet Feral Fury, som har tatt tre år å lage.

Joakim Ringqvist (30) studerer 3D spilldesignNoroff Nettstudier. Nylig slapp han sitt første mobilspill, Feral Fury, som er tilgjengelig på iOS for iPhone og iPad.

– Feral Fury er en krysning mellom The Binding of Isaac og Enter the Gungeon, sier Joakim.

– Handlingen går ut på at Pandaimperiet sin hær skal invadere Hellhog-horden. Spilleren tar form som en space marine panda, og oppdraget er å kjempe seg gjennom 13 stadier og til slutt bekjempe Hellhog-kongen.

Han utdyper:

– Feral fury er ikke for sarte sjeler. Det krever dyp konsentrasjon og øvelse for å mestre spillet. Det sikter seg derfor inn mot mer erfarne spillere. En mobilversjon er nettopp sluppet for iOS, og en utvidet versjon er ventet mot slutten av året.

Feral fury er ikke for sarte sjeler. Det krever dyp konsentrasjon og øvelse for å mestre spillet.Joakim Ringqvist

– Hvordan har designprosessen rundt spillet vært?

– Jeg skulle gjerne sagt at vi hadde en flott masterplan i starten, men det var dessverre ikke tilfelle. Det første året besto av timelange debatter, skisser, grovprototyper og prøve å finne en rød tråd. Den visuelle utseende ble bestemt ganske tidlig, men det var ikke før det andre produksjonsåret at vi hadde et klart bilde av hvordan spillopplevelsen ville bli.

Fikk strålende kritikk

– Hva synes du om det ferdige resultatet?

– Jeg er virkelig stolt av hva vi har klart å oppnå, spesielt siden dette er min første store tittel. Vi fikk strålende kritikk fra store nettsteder som 148apps som ga oss en anmeldelse på 4,5 av 5 stjerner. De fleste av spillerne ser ut til å virkelig nyte det spillet. Med det sagt er det alltid rom for forbedring, sier han.

– Hva er forskjellen på å utvikle spill for iOS kontra PC?

– Det er store hardwarebegrensninger på mobiltelefoner, spesielt hvis du sikter mot eldre modeller. Når du utvikler over tre år som oss, er det mange ting som endrer seg. Nye telefoner blir utgitt, og nye OS-versjoner kan endre grensesnitt eller funksjonalitet. Det kan være utfordrende for et lite team å holde seg oppdatert på alt.

Jeg er virkelig stolt av hva vi har klart å oppnå, spesielt siden dette er min første store tittel.Joakim Ringqvist

– Spillmessig må jeg si kontrollene er den største forskjellen, og på mobiler er det den absolutt største utfordringen. Det er ingen enkel oppgave å få en twin stick controller til å føles riktig på en berøringsskjerm.

– Hva er det som gjør spilldesign så spennende?

– Det er å være kreativ og ha mulighet til å se dine ideer komme til liv i form av et spill.

– Hva har vært det beste med å studere 3D spilldesign?

– Jeg tror ikke jeg kan velge bare én ting. Jeg elsker alle aspektene ved studiet, fra å lære en skikkelig konseptuell prosess, til å mestre aspekter ved Unreal Engine.

Joakim er opprinnelig fra Linköping i Sverige, omtrent 20 kilometer sørøst for Stockholm.

– Hva brakte deg til Norge?

– I 20-årene ønsket jeg et sceneskifte, og etter et kort besøk til et familiemedlem i Bergen bestemte jeg meg. Jeg ble betatt av de syv fjell, og besluttet å flytte hit kort tid etter besøket. Omtrent 10 år senere er jeg fortsatt her, og jeg har ingen planer om å flytte med det første.

Feral Fury, spill for iOS

Ferel Fury: Pandaimperiet sin hær. Skjermdump fra spillet.

– Nyter min tid som student

– Hvordan synes du det fungerer å studere på nett?

– For meg fungerer det helt fantastisk. Det gir meg frihet til å jobbe med mine personlige spillutviklingsprosjekter uten å måtte forholde meg til en standarisert timeplan. Likevel krever det mye disiplin for å ikke bli distrahert. Jeg må ofte koble meg fra nett for å få fullt fokus på oppgaver jeg skal løse.

Jeg har stor respekt for lærerne. Alle synes umåtelig kunnskapsrike.Joakim Ringqvist

– Hva synes du om faglærerne?

– Jeg har stor respekt for lærerne. Alle synes umåtelig kunnskapsrike og er alltid der for å hjelpe i det angitte tidsrom, og ofte etter for den saks skyld.

– Hvorfor valgte du Noroff?

– Jeg har noen venner som har studert ved Noroff. Det var en annen type kurs, men de hadde bare gode ting å si så valget var ganske enkelt.

– Hva synes du om valget i ettertid?

– For meg var dette det riktige valget. Jeg nyter virkelig min tid som student her.

– Hva vil du bruke kompetansen til når du er ferdig med studiene?

– Jeg har ikke noen konkret plan. Spillbransjen er i stadig endring, men jeg er sikker på at det jeg lærer her vil hjelpe meg på min søken etter verdensherredømme innen spillutvikling, smiler Joakim.

Last ned Feral Fury for iOS her.


Relaterte studier

Bachelor i Interaktive medier, spill, utdanning på høyskole

Bachelor in Interactive Media - Games

Utdanningen vil gi deg varierte ferdigheter innen spilldesign og den kunnskapen som trengs for å lykkes i bransjen. Du vil få muligheten til å bygge opp en portefølje som vil gi deg innpass i en spennende bransje i stadig utvikling.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer