De har vært kjærester siden de traff hverandre på Noroff i 2008. Les deres råd til nye 3D-studenter.

Kenn Hedin Kalvik og Jeanette Helen Eiternes, begge 30, jobber i hvert sitt VFX-firma i London.

De traff hverandre mens de studerte 3D design og animasjon og 3D filmproduksjon på Noroff i Bergen.

Jeg jobber nå med VFX til en ny TV-serie fra HBO. Men jeg kan foreløpig ikke si hvilken.Kenn Hedin Kalvik

Paret gikk så rett inn på tredjeåret på Teesside University, og tok bachelor i Creative Digital Media i 2011. Deretter tok de master i Digital Effects for Film & TV, og ble uteksaminert i 2012.

– Hva dere jobber med i dag?

– Jeg jobber nå med VFX, de visuelle effektene, til en ny TV-serie fra HBO, sier Kenn. – Men jeg kan foreløpig ikke si hvilken.

– Arbeidet går ut på å sette sammen elementer som for eksempel CGI, green screen, FX-renders, matte paintings og lignende, for så å skape det endelige bildet som du ser på skjermen.

Foto: privat

Jobbet seg oppover

Jeanette jobber som Flame Assist på The Mill og Kenn jobber som Nuke Compositor på Double Negative.

Kenn har tidligere jobbet på kinofilmene Pionér og Victor Frankenstein som har norgespremiere 11. mars, og TV-serier som Doctor Who og Thunderbirds Are Go!

Jeanette gjør mye av det samme som Kenn gjør, men fokuserer mer på reklame og musikkvideoer:

– Vi bruker en annen type programvare enn Kenn sitt firma, og har våre egne suiter hvor vi jobber direkte med kunder, sier hun. – Nylig var jeg med på å lage VFX til The Chemical Brothers sin musikkvideo Wide Open og Lana Del Rey sin High on the Beach.

Jeanette har tidligere jobbet på reklamefilmer for Adidas, Nike, Pepsi, Jaguar og Samsung.

Prikken over i-en var jo at vi vant en BAFTA for VFX-arbeidet!Kenn Hedin Kalvik

– Hvordan fikk dere jobbene?

– Jeg startet som freelancer i London etter universitetet, og bygget opp arbeidserfaring gjennom mindre prosjekter, sier Kenn.

– Etter hvert fikk jeg større oppdrag i forskjellige firmaer, og bygget opp en sterkere showreel og et godt rykte. Dette gjorde at jeg i fjor fikk jobben i Double Negative, sier han.

– Jeg knyttet gode kontakter ved å jobbe på et kortfilmprosjekt i London, og fikk via dem jobb på The Mill først som runner, sier Jeanette.

– Siden har jeg jobbet meg opp til Flame Assist og har nå vært i det samme firmaet i tre år.

Kenn sin showreel ser du her:

Mega-edderkopper på månen

– Kenn, hvordan har det vært å jobbe på Doctor Who?

– Doctor Who var et kjempeartig prosjekt å jobbe på. Jeg arbeidet på elleve episoder av sesong åtte og hver episode fant sted i en helt forskjellig tidsperiode og på et nytt sted, så det var veldig variert arbeid.

– Én dag compositet jeg CGI mega-edderkopper på månen, en annen et eksploderende passasjerfly i nåtid, og en tredje en smeltedigel med gull i middelalderen. Hver dag var det nye og spennende utfordringer. Vi jobbet hardt med korte deadlines, og jeg føler jeg lærte veldig mye underveis, sier han.

– Prikken over i-en var jo at vi vant en BAFTA for VFX-arbeidet!

Wide Open var et veldig utfordrende prosjekt, som ble enda mer komplisert ved at hele videoen kun er ett langt shot.Jeanette Helen Eiternes

– Jeanette, du nevnte den nye musikkvideoen til The Chemical Brothers. Hvordan fikk dere til effektene?

– Wide Open var et veldig utfordrende prosjekt, som ble enda mer komplisert ved at hele videoen kun er ett langt shot, sier hun. – For å kunne erstatte kroppsdelene til danseren med CGI, måtte vi fjerne dem fullstendig og sømløst fylle inn bakgrunnen.

– Danseren hadde tracking-markører på hele kroppen. Når man ser gjennom meshen og inn i kroppen hennes måtte alt man ser på innsiden gjenskapes. Så store deler av prosjektet gikk ut på nøye clean up-arbeid, som var mitt hovedfokus.

En detaljert forklaring kan sees på denne behind the scenes-videoen.

Musikkvideoen Wide Awake ser du her:

– En langt større bransje enn Norge

– Hvordan er livet i London?

– London er en utrolig flott storby hvor det alltid er noe som skjer. Vi trives veldig godt her, sier paret. – Dessuten er det jo bare en kort flytur hjem for å besøke familie og venner.

– Det viktigste for oss er at London er et VFX-knutepunkt, med en langt større bransje enn i Norge. Vi dro hit på grunn av nettopp dette.

London er en utrolig flott storby hvor det alltid er noe som skjer. Vi trives veldig godt her.Jeanette og Kenn

– Her er det muligheter for å jobbe på de mest prestisjefulle prosjektene. Det aller meste av store kinofilmer blir jobbet på her, samt musikkvideoer for kjente artister og reklamer for store merkevarer.

– Det er jo faktisk nesten helt sprøtt, karen som sitter ved siden av meg på jobb vant nettopp Oscar for Ex Machina, sier Kenn.

– Ja, og nylig gikk Kylie Minogue forbi meg i korridoren, legger Jeanette til.

– Hva savner dere mest fra tiden i Noroff?

– Vi savner mest medstudentene våre. Vi var en utrolig sammensveiset gjeng, på tvers av klasser og årstrinn. Det var et fantastisk miljø på Noroff!

– Og så traff vi jo hverandre der, smiler paret.

2 x Jeanette? På dette bildet er det brukt en kamerarigg som kan gjenta intrikate kamerabevegelser med pikselpresisjon for å duplisere Jeanette til å se ut som om to tvillinger. Foto: privat

Gir råd til nye studenter

– Hva skal til for å lykkes i VFX-bransjen?

– Vær fleksibel og forberedt på å starte fra bunnen av og jobbe deg opp, sier paret. – Prøv å skaffe freelance-jobber i perioder mellom fast arbeid.

– Jobb hardt med å utvikle deg selv og forbedre ferdighetene dine hele veien. Læringen stopper ikke etter utdanningen! Vi oppdager nye ting hele tiden og har lært mest i jobbsammenheng, sier de.

– Skap nettverk og vis deg frem! Gå på bransje-events, kontakt firmaer og recruitere på for eksempel LinkedIn. Vær aktiv i jobbsøkingsprosessen så mye som mulig.

Vi var en utrolig sammensveiset gjeng, på tvers av klasser og årstrinn. Det var et fantastisk miljø på Noroff!Jeanette og Kenn

– Hvilke råd vil dere gi til nye 3D-studenter?

– Tenk fremsiktig! Gjør så mye research som mulig om hvilke muligheter du har og hvilke retninger du kan ta for å komme inn i akkurat den delen av yrket du ønsker. For eksempel, vil man bli compositor er det ofte vanlig å gå først via roto og prep, mens modellører og animatører ofte går via match-moving.

– Undersøk hvilke ferdigheter som kreves for begynnerstillinger i det du ønsker å jobbe med, og legg vekt på å lære disse godt.

– Bygg opp en sterk showreel som matcher det firmaene ser etter.

– Kontakt firmaer tidlig – gjerne under utdanningen – og hold denne kontakten underveis. Send oppdaterte showreels, informasjon om når studiene dine er ferdige, og send søknader når det nærmer seg. På denne måten vet de hvem du er når du er ferdig med utdanningen.

– Vil du nå langt må du forvente å jobbe knallhardt. Det kan være et tøft marked og skal du investere i denne utdanningen må du være forberedt på å satse stort, sier Kenn og Jeanette.

Vi ønsker paret fortsatt lykke til i London!


Aktuelle studier

Filmproduksjon, studer film i Oslo eller Bergen

Filmproduksjon

En praktisk utdanning for deg som vil jobbe i filmbransjen. Gjennom studiet vil du jobbe kontinuerlig med studentproduksjoner og få en grundig opplæring i det utstyret som filmbransjen bruker i dag.

  Oslo, Bergen
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer