Etter flere år i musikk- og eventbransjen kjente Sturle Breivik på et tydelig mønster: Det han trivdes aller best med, handlet om markedsføring.

Han oppdaget at mye av det han likte best, egentlig var ren markedsføring, bare pakket inn i kreative prosjekter, forteller han. Enten han jobbet med artister i plateselskap eller bygget identiteten til Silent Disco Events, var det kombinasjonen av strategi og kreativitet som virkelig engasjerte ham. Dette ble starten på et karriereskifte som til slutt førte ham til Noroff.

Valgte nettstudier for frihet og fleksibilitet

Da Sturle bestemte seg for å formalisere kompetansen sin, var fleksibilitet helt avgjørende. Han ønsket å kunne styre studiehverdagen selv og samtidig fortsette å jobbe.

– Nettstudier passet livet mitt best. Jeg har venner som har studert på Noroff.

Den friheten nettstudiene ga, passet meg utrolig godt. Jeg kunne fordype meg i fagene jeg ville bli best i og bruke arbeidserfaringen min aktivt underveis. Sturle Breivik

Studiehverdagen med én forelesning i uken ga rom for selvdisiplin, noe Sturle opplevde som en styrke snarere enn en utfordring.

Kreativ erfaring ble en fordel i markedsføringen

Bak seg hadde Sturle flere år med kreative prosjekter, alt fra start-ups til festivaler og hektiske perioder i Silent Disco.

– Jeg har lært å være løsningsorientert og håndtere mange ting samtidig. Jeg har jobbet både kreativt og strategisk, spesielt med konsepter og helhet rundt musikkprosjekter. Det gjorde overgangen til markedsføring veldig naturlig.

Erfaringen fra musikkbransjen ga ham også god forståelse for timing, målgrupper og historiefortelling, nøkkelelementer i moderne markedsføring.

Bygget nettverk mens han studerte

For å bli kjent i bransjen startet Sturle tidlig med å kontakte lokale byråer i Stavanger, ikke for å be om jobb, men for å lære.

– Jeg ønsket innsikt i hvordan bransjen faktisk fungerer. Jeg tror det å være frampå og vise hvem man er, kan være en stor fordel senere.

Han laget en oversikt over byråene i byen, fant kontaktpersoner og sendte e-poster hvor han inviterte til en uformell kaffeprat. Det skulle vise seg å bli avgjørende.

– Da jeg ble ansatt i Top of Mind, fikk jeg vite at det gjorde inntrykk at jeg allerede hadde tatt kontakt tidligere. Det viste at jeg var engasjert og nysgjerrig. I markedsføring er konkurransen stor, så man må skille seg ut.

Fra student til markedsfører

Overgangen fra student til arbeidstaker kom midt under Project Exam. Det var hektisk, men svært lærerikt. Overgangen fra caseoppgaver til ekte kunder ga en bratt, men positiv, læringskurve, forteller han.

I jobben som digital markedsfører har han fått tillit fra første dag. Arbeidshverdagen er variert og full av nye utfordringer.

– Jeg har jobbet med Google Ads, kampanjeoppsett, innhold til nettsider, analyser, salgspresentasjoner, alt mulig. Men det jeg liker best, er merkevarebygging og profilforsterking.

Sturles råd til nye studenter

For dem som vurderer digital markedsføring har han tydelige råd:

  • Vær nysgjerrig og ydmyk – ta kontakt med folk som gjør det du drømmer om å gjøre.
  • Be om en kaffe – du får ofte flere ja enn når du sender CV eller åpen søknad.
  • Bygg relasjoner – bransjen handler like mye om mennesker som om fag.

– Folk liker å dele erfaringer. Det er en fin måte å vise engasjement på og kanskje åpner det dører senere.

Les mer om Digital markedsføring og finn din vei inn i bransjen.

Hold deg oppdatert

Gjør som tusenvis av studenter og få nyhetsbrev fra Noroff. Du kan når som helst melde deg av.




Relaterte studier

Digital markedsføring, utdanning

Årsstudium

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, innholdsmarkedsføring, SEO og AI-verktøy. Utdanningen fokuserer på analyse og strategisk markedsføring på nett og sosiale medier.

Nettstudier

Oslo, Bergen

Les mer
Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Toårig utdanning

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

Nettstudier

Oslo, Bergen, Kristiansand

Les mer
Videomarkedsføring i sosiale medier, utdanning

Årsstudium

Videomarkedsføring i sosiale medier

Praktisk utdanning der du lærer å skape engasjerende videoinnhold tilpasset plattformer som Facebook, Instagram, TikTok og YouTube. Det er stor etterspørsel etter markedsførere med spisskompetanse i videoproduksjon.

Nettstudier

Les mer
UX-design utdanning Nettstudier
 

Årsstudium

UX Design

Studiet gir deg praktiske ferdigheter og innsikt i å forstå brukernes behov og begrensninger når det gjelder digitale produkter. Det er stor etterspørsel etter UX-designere med kompetanse i yrkesrelevante prosesser, verktøy og teknikker.

Nettstudier

Oslo

Les mer